Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

De begyndte i en garage - nu er virksomheden fire milliarder kroner værd

03BUSPix-Succes-Mikkel-og-G.jpg
Fra venstre Gert Sylvest og Mikkel Hippe Brun, medstiftere af Tradeshift, sammen med podcast-vært Ane Cortzen. Foto: Sofie Mathiassen

Virksomheden Tradeshift, der i ægte iværksætterstil blev stiftet i en garage, er i dag fire milliarder kroner værd. I det nyeste afsnit af podcasten »Succes Kriteriet« fortæller to af medstifterne om deres erfaringer med at stable en global virksomhed på benene.

Selv om virksomheden er godt på vej til at blive en af Danmarks helt store erhvervssucceser, er Tradeshift næppe et navn, mange danskere kan nikke genkendende til. Men Tradeshift, der er en slags Amazon for virksomheder, har, siden virksomheden så dagens lys i 2009, fået tilført en milliard kroner i kapital. Også Paypal, der er et af verdens største selskaber inden for betalingssystemer, har været med til at investere et stort millionbeløb i virksomheden.

»Målet var at bygge en platform og et netværk af globale virksomheder. Fakturaen er et dokument, som skal udveksles mellem virksomheder, så de kan blive ved med at handle sammen, og vi så muligheden i at få lavet det om – fra papirform til en elektronisk løsning,« forklarer medstifter Mikkel Hippe Brun i det seneste afsnit af »Succes Kriteriet«.

26BUSPodcast-101056.jpg

Historien om den globale succes begynder for mere end syv år siden, hvor stort set ingen virksomheder handlede sammen elektronisk. Tre programmører – Christian Lanng, Mikkel Hippe Brun og Gert Sylvest – lærte hinanden at kende, da de arbejdede sammen i Digitaliseringsstyrelsen. Her udviklede de det, vi kender som NemHandel, og gjorde Danmark til et af de første lande med digitale fakturaer. Ingen af de tre programmører havde planer om at blive i det offentlige – de ville starte deres eget.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Twitter blev startskuddet

Et tweet fra Morten Lund, der blandt andet er kendt fra sin investering i Skype, blev startskuddet til Tradeshift. Han efterlyste nogen, der vidste noget om »public sector og open source«. De tre stiftere tog kontakt, mødtes med Morten Lund og fortalte om deres ambitioner, og hvad de tidligere havde lavet.

»Vi gad ikke arbejde mere med elektronisk handel, for det havde vi brugt nok tid på i det offentlige. Morten Lund var ikke enig. Når nu vi havde lavet noget for Danmark, syntes han, det var nærliggende at lave noget globalt,« fortæller Mikkel Hippe Brun.

Morten Lund fik de tre på andre tanker, og det blev også hans garage, der dannede rammerne for virksomhedens første tid.

»Vi fik ideen midt i finanskrisen, så vi havde ingen penge. Men Morten Lund spurgte via Twitter, om der var nogle, der ville arbejde på et hemmeligt projekt mod at få nogle aktier i det. To uger efter havde vi team tre steder i verden,« fortæller Mikkel Hippe Brun.

Napoleonssyndrom og Kina

I 2010 investerede Paypal, som også er en af de store spillere inden for e-handel, i virksomheden, og året efter rykkede Tradeshift hovedkvarteret til San Francisco, hvor CEO Christian Lanng nu er bosat.

I dag er Tradeshift verdens største handelsplatform med godt 600 globale medarbejdere og kontorer i 13 lande. Alene de seneste fire år er Tradeshift vokset 300 procent og er i dag fire milliarder kroner værd. Undervejs er hverken Gert eller Mikkel blevet overraskede over, hvor godt det er gået. De var med deres egne ord »meget sindssyge«.

»Allerede første år tænkte vi »Hvad gør vi så, når vi er 1.000 medarbejdere?«, så en lille smule napoleonssyndrom har vi da. Vi ville hellere køre i hegnet med virksomheden end ikke at give det alt, hvad vi havde,« fortæller Gert Sylvest.

29BUS20170912-110043-3NY-17.jpg

Noget, der dog er kommet bag på de tre, er, hvor lang tid det tager at nå ud til det internationale marked. Og så er der også kultur­forskellene.

»Hver gang, 20 nye personer bliver ansat i virksomheden, føles det som en helt anden virksomhed med andre udfordringer. Det var vi tvunget til at tænke over ret tidligt i processen,« forklarer Gert Sylvest.

De tre programmører har fra begyndelsen vidst, at virksomheden skulle være en global spiller. Dette betød blandt andet, at det fra første dag ikke var et krav, at medarbejderne kunne tale dansk, for fokus var ikke på Danmark.

Næste projekt for de tre medstiftere er en ekspansion i Kina, hvor e-fakturering sidste år blev tilladt. Der handler det ifølge Gert Sylvest om at gå ind i det med åbne øjne og hyre de rigtige personer, som kan hjælpe en lokalt.

»Listen over virksomheder, som har fejlet i Kina er utroligt lang. Vi er derude en gang om måneden og bruger alt vores vågne tid på opgaven. Og vi giver ikke op.«

Aaa

De andre medvirkende

Senere i podcasten fortæller Ilse Jacobsen, iværksætter, designer og kendt fra Løvens Hule på DR, hvad hun leder efter, når hun investerer i startups. Hun leder efter livsstilsbrands, hvor hun kan bidrage med erfaring og viden og vægter kemi og ærlighed meget højt.

Til slut i podcasten giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. I dette afsnit er det teamleder for implementering af erhvervsinitiativer Tom Carsten Jørgensen, der fortæller om at drive forretning i udlandet.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Strunge_poscast

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen