Berlingske Business

Danskere vinder iværksætter-konkurrence med skibsfiltre

gas2green
Casper Ryborg Simmelsgaard, Rasmus Andreas Kunø Tarp og Uffe Wilken står bag vinderteamet Gas2Green.

Tre danske studerende vandt førstepladsen til European i det der beskrives som EM i Entreprenørskab for studerende.

Studerende med iværksætter-idéer fra hele Europa har netop kæmpet om at have de bedste af slagsen i Lissabon. Og her var det tre danske studerende, der løb med førstepladsen ved Hyundai Brilliant Young Entrepreneurs.

Med et avanceret filter til skibe har tre studerende fra SIMAC i Svendborg fundet en løsning, der i stedet for at udlede forureningen i havet, omdanner den til hydrogen og biobrændsel og derved skaber vedvarende energi.

kontor

»Det er helt fantastisk. Tænk at vi er nået så langt på bare det her skoleår. Det er utroligt, og jeg er så glad. Vi kan virkelig bruge priserne til at komme videre med vores opfindelse nu,« siger Casper Ryborg Simmelsgaard, der sammen med Rasmus Andreas Kunø Tarp og Uffe Wilken står bag vinderteamet Gas2Green.

Holdet vandt 15.000 euro fra Hyundai-prisen og 1000 euro for europamesterskabet.

12BUSSteno-Vaekst2#2.jpg

Ud over Gas2Green deltog også ElevAkademiet fra VIA Læreruddannelsen i Aarhus, som fik en samlet tredjeplads samt en JA Alumni Leadership pris. Gas2Green og Elevakademiet kvalificerede sig til EM, da de i maj vandt 1. og 2. pladsen til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab, som er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Dansk Erhverv og Hyundai.

Folkeskole

Sidste år vandt en anden gruppe unge fra SIMAC (Cool4Sea) både DM og EM i Entreprenørskab, og de har siden hentet investeringer for 2,8 millioner kroner og arbejder nu fuld tid i deres virksomhed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen