Berlingske Business
12:41Svenskerne tror på faldende boligpriser

Danskere får nordmænd hurtigere om bord på flytoget

Søren Jensen fra GoAppified
GoAppified er en ung dansk virksomhed, der udvikler betallingsløsninger og står bag et digtalt rejsekort i Oslo, hvor man udelukkende benytter sig af telefonen. Ved at bruge den løsning spare man alle automater og fysiske rejsekort. Her er han fotograferet på Københavns Hovedbanegår. Foto:

Adjø til rejsekort og køen ved billetautomaterne: En ung dansk virksomhed står bag et nyt digitalt rejsekort til togrejsende til og fra lufthavnen i Oslo, hvor et enkelt svirp på mobilen er nok til at betale for billetten. Ambitionerne er store, for nu vil virksomheden være med til at revolutionere markedet for betalingsløsninger.

Hvem gider egentlig at stå i kø for at få lov til at betale? Det skal gå hurtigt og være effektivt. Det er kongstanken bag GoAppified, en lille ny dansk virksomhed med blot fem ansatte og kun 18 måneder bag sig, der er ved at rulle et nyt betalingssystem ud til togrejsende i Norge. En form for digitalt rejsekort, om man vil, hvor man kun bruger sin telefon.

Passagererne på Norges statsejede Flytoget, der årligt betjener seks og en halv millioner rejsende mellem Drammen og Oslo Lufthavn, Gardermoen, skal fra næste år blot huske telefonen, når de skal med toget.

Så snart en passager rammer perronen, modtager vedkommende en besked på sin telefon fra betalingstjenesten Vipps – det norske svar på MobilePay – og kan med et enkelt »swipe« tjekke ind på rejsen. Når passageren står af toget, modtager vedkommende en ny besked med information om, hvad rejsen har kostet, og »tak for denne gang«.

»Flytoget ved, at det snart skal konkurrere med selskaber som Uber og nye teknologier som førerløse biler. Det er vigtigt, at det bliver så simpelt som overhovedet muligt at betale for en billet. I dag er brugeroplevelsen dit brand. Det er brugeroplevelsen, du bliver målt på,« forklarer Søren Jensen, administrerende direktør i Ballerup-virksomheden GoAppified.

Torsdag - GoAppified

Opgør med kødannelserne

Søren Jensen er én af tre udbrydere fra IT-virksomheden ATEA, og sammen har de opbygget GoAppfied. Han har desuden en fortid i TDC, så selv om iværksættervirksomheden har et ungt CVR-nummer, ligger der mange års brancheerfaring og et solidt netværk i den unge virksomhed.

Ser Søren Jensen to år frem, tror han på, at selskabet har tæt på 100 ansatte, er til stede i hele Norden og har kunder i hele den vestlige verden.

Han er stolt af at have vundet udbuddet om Flytogets digitale billetsystem og har store ambitioner med løsningen. Allerede nu er han i dialog med Ruter, der står for stort set hele den trafikale infrastruktur i Oslo og flere andre nordiske transportselskaber og følger projektet i Norge tæt, forklarer han.

»Prøv at tænke på de vanvittigt store investeringer, der ligger i »gates« og billetautomater. Alene i Oslo findes der 5.000 fysiske automater. Den effektivisering og besparelse er altså temmelig stor. Vi kommer til at være med til at forandre hele den industri, der ligger i at producere og vedligeholde automater,« erklærer han.

Men ambitionerne stopper ikke ved perronen eller ved busstoppestedet. Perspektiverne er store, vurderer han.

Han tror på, at betalingsmarkedet vil undergå den samme udvikling som teleindustrien. De store vil stadig spille en rolle, men langt flere selskaber vil komme ind og tage en bid af markedet.

»Den her form for betalingsløsning kan overføres til alle mulige andre områder, hvor folk står i kø for at få lov til at betale. Der er jo altid kø foran eksempelvis Zoologisk Have her i København. Vores kunder er alle de steder, hvor folk står i kø for at betale. Det kunne også være stadions, parkeringshuse eller Tivoli,« siger Søren Jensen.

22BUSJIMMY-MAYMANN-124338.jpg

GoAppified er et godt billede på udviklingen inden for særligt fintech – IT og teknologi rettet mod den finansielle sektor – i disse år, hvor en lang række små og nystartede virksomheder byder ind på store løsninger.

»Det er jo, fordi de kan. I gamle dage var det store virksomheder med store muskler, der lavede de store løsninger. Men i dag kan de små agile spillere være med, og de nyder godt af, at de ikke skal beskytte en eksisterende forretning,« forklarer Jan Damgaard, der er professor på CBS og ekspert i digital betaling.

Frygten for at lave en »Blockbuster«

Teknologien og infrastrukturen er på plads til, at små dedikerede virksomheder kan konkurrere med de store selskaber, der ifølge Jan Damgaard til tider har vanskeligt ved at bevæge sig i samme hastighed, som udviklingen kræver.

»Du kan være sikker på, at har du en lukrativ forretning, så vil andre spillere komme til og tage en bid af kagen. Og har du en meget lukrativ forretning, kan det være vanskeligt at komme ned fra træet og ændre forretningsmodellen i tide. Især hvis man har udstyret ledelsen med aktieoptioner, så er de endnu mindre tilbøjelige til at forandre,« siger han med henvisning til videokæden Blockbusters deroute.

På mindre end et år gik kæden fra at omsætte for milliarder til betalingsstandsning. Streamingtjenester gjorde simpelthen deres forretning irrelevant.

06BUSPix-Tomas-bred-151638.jpg

Søren Jensen og GoAppified har haft travlt. For ud over projektet i Oslo har virksomheden et samarbejde med Danske Bank og har blandt andet udviklet samt solgt 30.000 betalingsterminaler med MobilePay-integration. Virksomheden har dermed også lagt sig i konkurrence med Nets, der historisk har siddet på markedet for betalingsautomater i Danmark.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen