Berlingske Business

Danske træpiller triller til England

BVerdo
Verdi Renewables har fremgang på det britiske marked, hvor den grønne bevidsthed er slået igennem.

Den danske træpilleproducent Verdo Renewables har i knap ti år arbejdet på at slå rødder i Storbritannien. Millionordre cementerer, at projektet er lykkedes.

Danske Verdo Renewables, der et datterselskab til Randers-energ+iselskabet Verdo, æder sig stille og roligt ind på det britiske marked.

Virksomheden har held med at øge englændernes brug af træpiller til fyring i varmeanlæg, og en ny storordre cementerer ifølge virksomheden, at den er blevet markedsleder på den anden side af kanalen. Her står Verdo Renewables angiveligt for 35 procent af det samlede salg af træpiller til opvarmning på det britiske marked.

Carlsberg

Millionordre til Storbritannien

En ny millionordre på træpiller til en stor engelsk fødevareproducent gør for alvor Verdos administrerende direktør, Kim Frimer, positiv, når det kommer til mulighederne for at øge tilstedeværelsen i Storbritannien.

»Vi har investeret i to fabrikker i Storbritannien og har netop åbnet tre nye lagre. Vores træpiller bliver solgt gennem mere end 500 detailhandlere, og vi sælger direkte til 3.000 kunder inden for både privat- og erhvervssegmentet,« siger Kim Frimer i en pressemeddelelse og tilføjer: »De britiske forbrugere har taget den grønne omstilling til sig, og det begynder at give gevinst.«

27BBM20150227-162458-2.jpg

Stort potentiale

Den britiske satsning skal ses i lyset af, at indbyggerne først lige er begyndt at tage træpillevarmeanlæg til sig. Danske forbrugere er allerede vant til at se konceptet som ét ud af flere, men samlet set er forbruget af træpiller i Storbritannien fortsat på et lavere niveau end i Danmark.

Derfor mener Verdo, at potentialet er stort, og det Randers-forankrede energiselskabs direktør forventer, at det britiske forbrug af træpiller vil blive godt og vel fordoblet hvert år fremover. Kim Frimer forudser specielt en udvikling inden for opvarmning, der sker i forbindelse med en virksomheds produktforarbejdningsproces.

Toke Kruse

»Vi oplever, at flere og flere virksomheder også efterspørger vores træpiller som energikilde til produktionen. Ordren til fødevarevirksomheden, der er vundet i et udbud, er et godt eksempel på den øgede efterspørgsel,« siger han.

Fremgangen skal også ses i lyset af den øgede grønne bevidsthed, der har vist sig hos på private og virksomheder, og som Verdo Renewables kan profitere på, idet træpilleopvarmning er så godt som CO2-neutral.

Den administrerende direktør for Verdo, der i dag er en selvejende institution, fortæller, at udviklingen endda har ført til, at virksomheden nu sælger et træpilleprodukt, Heats, for at imødekomme problemer med svingende kvalitet og levering.

FRANCE-TECHNOLOGY-COMPUTER-ILLUSTRATION

»Udviklingen viser, at forbrugerne tager den grønne omstilling til sig. Nu skylder vi som branche at sikre, at de træpiller, vi sender på markedet, har den rigtige kvalitet. Derfor har vi udviklet vores eget brand, som vi er ved at rulle ud,« siger Kim Frimer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen