Berlingske Business

Danske iværksættere guider mellem musiktjenesterne

22BUSLinkfire--ny.jpg
»Et link til at styre dem alle«. Sådan beskriver Linkfires stiftere Lars Ettrup (stående tv.) og Jeppe Faurfelt (stående th.) det markedsføringsværktøj, som de satser på at indtage musikbranchen med. Siddende er det designer Mihai Serban. Foto: Søren Bidstrup

Danske Linkfire kontrollerer links i musikindustrien i mere end 60 lande for afdelinger af Universal-, Sony- og Warner Music. Iværksættervirksomheden er klar til at udvide i USA og har netop rejst 17 millioner kroner til opgaven.

»Vi kalder strategien »land grab«. Vi skal ud og plante vores flag og forsøge at lukke alle de store spillere, før der er nogen, der forstår, hvad vi har gang i.«

Linkfires direktør Lars Ettrup er en mand med en mission. En mission, der handler om at udbrede Linkfires markedsføringsværktøj til samtlige aktører i musikindustrien. Opgaven lyder umiddelbart som en stor mundfuld, men den er i virkeligheden strengt afgrænset, og Linkfire er allerede nået et godt stykke af vejen.

Linkfire guider musikbrugere til at lytte til deres yndlingssang i deres yndlingsmusiktjeneste. Et eksempel kunne være, at Rolling Stones kommer med en ny sang, og for at få deres fans til at lytte til den lægger bandet et link ud forskellige steder på nettet.

pix-Gramex

Klikker forbrugeren på linket, afspilles sangen på Youtube, Spotify, Itunes eller på en af de mange andre musiktjenester. Alene i Danmark findes der mellem 15 og 20 forskellige musiktjenester, og det kan være afgørende for musiksalget, at forbrugeren første gang hører sangen via sin yndlingstjeneste. Og det er dét, Linkfire sørger for.

»Produktet er uhyre specifikt, og i virkeligheden findes der kun en håndfuld aktører inden for hver industri, som vi skal have fat i,« siger Lars Ettrup.

Bestillingsarbejde

Lars Ettrup er uddannet fra IT-Universitetet i København og har ligesom mange andre iværksættere oplevet udfordringerne ved at udvikle et nyt produkt.

»Den første løsning, vi havde udviklet, var der overhovedet ikke nogen, der ville betale penge for, og til sidst måtte vi gå til Copenhagen Records og spørge: »Kan I overhovedet bruge vores service til noget?«,« siger Lars Ettrup, som i samarbejde med pladeselskabet og Linkfires medstifter Jeppe Faurfelt programmerede den første version af linkguiden.

pix-iTunes Radio

Tjenesten blev anbefalet til Universal Music i Danmark, og herfra eskalerede efterspørgslen.

»I princippet er vi ikke idémændene. Det eneste, vi har gjort, er at lytte og så tilpasse produktet til de forskellige selskaber. Nu er det blevet vores tilgang at sørge for at udvikle i samarbejde med kunden fra start,« siger Lars Ettrup og tilføjer, at det kan lade sige gøre, netop fordi markedet består af meget få store aktører.

I januar blev de to stiftere inviteret til New York for at diskutere en kontrakt med Universal Music. Kontrakten blev i sommer udvidet til en global aftale og underskrevet i London, og Lars Ettrup tør nu sige, at de står med et at de stærkeste produkter inden for digital musikmarkedsføring.

»New York og kæmpe glasbygninger, det var helt vildt stort. Da vi lukkede Universal internationalt, lovede vi nok lidt mere, end vi kunne – men nu kan vi det så,« siger Lars Ettrup.

14BUSheadset.jpg

I 2015 regner Linkfire med at betjene 200 millioner unikke forbrugere, og hver gang de klikker på et link, bliver der gemt en mængde data, der er afgørende for pladeselskabernes musiksalg.

I modsætning til konkurrerende udbydere har Linkfire afskrevet sig rettighederne til at anvende den direkte data, og det gør dem ifølge Lars Ettrup særligt attraktive i pladeselskabernes øjne.

»Ligesom vi udvikler værktøjet sammen med selskaberne, er vi også på deres side i forhold til at give forbrugeren en god oplevelse. Vi skal ikke ud og sælge bannerannoncer og er på den måde uafhængige,« siger han.

Prioriterer et lille marked

Tilbage til Lars Ettrups mission, som netop er rykket et skridt nærmere mål med en samlet investering fra venturekapitalfonden North-cap og en håndfuld private investorer på 17 millioner kroner. Til oktober rejser medstifter Jeppe Faurfelt derfor til New York for at starte Linkfires første udenlandske afdeling.

pix-Groove

I forbindelse med investeringen har Linkfire måttet overveje, om de skal tilpasse deres produkt til flere markeder, men på trods af investorernes opfordringer om at udvide har virksomheden holdt fast i at fokusere på at komme til at stå stærkt i musikbranchen.

»Inden for den nærmeste årrække kommer vi nok til at lukke de relevante kunder, og vi risikerer i princippet at løbe tør for kunder. Det er en udfordring, men samtidigt også en styrke. Vores fokus er jo, hvad der gør os unikke.« siger Lars Ettrup.

Linkfire har dog valgt at udvide deres fokus til underholdningsbranchen og arbejder i øjeblikket på at udvikle et lignende værktøj til filmindustrien.

I dag har Linkfire 16 ansatte, der holder til i iværksætterfællesskabet Rocket Lab i Nordvest, men teamet vokser hurtigt. Lars Ettrup anslår, at de i øjeblikket ansætter tre nye medarbejdere om måneden primært til salg og kundepleje.

pix-Jay-Z

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen