Berlingske Business

Danske firmaer vil tjene på at hjælpe i flygtningelejre

Med højteknologiske produkter håber danske firmaer at levere nye løsninger til flygtningelejre i Jordan.

København: 17 danske virksomheder er i disse dage på erhvervsrejse i Jordan for at undersøge, om der i landets overfyldte flygtningelejre er et marked for deres højteknologiske produkter.

Det primære sigte er de internationale nødhjælpsorganisationer, der driver lejrene, og som kunne tænkes at investere i de danske firmaers løsninger inden for it, infrastruktur, sundhed og flygtningeboliger.

Med på turen er Dorte Gram, innovation manager hos Rockwool International, der skal undersøge muligheden for et fremstød med firmaets særlige stenuldsisolerede "shelter", der både isolerer mod kulde, varme, lyd og nedbringer brandfaren.

Og på vej i en bus fra et besøg i Zaatari-flygtningelejren er Dorte Gram godt tilfreds med det hidtidige udbytte af rejsen, da Ritzau får hende i telefonen.

- Jeg kan ikke andet end forestille mig, at man må kunne bruge vores materialer til at bygge nogle bedre boligforhold til flygtningene. Det kan ikke være rigtigt, at der er nogle, der skal fryse ihjel i en flygtningelejr, når vi har teknologien til at gøre noget ved det, siger hun.

Spørgsmål: Men handler det om at hjælpe flygtninge eller om at tjene penge til Rockwool?

- Begge dele kan man sige. Det vigtigste er selvfølgelig, at vores produkter kan gøre noget godt for folk, der har det skidt. Men jeg skal også være ærlig og sige, at det skal give mening for os at kunne lave en forretning, der hænger sammen, siger Dorte Gram og fortsætter:

- Det er jo den måde, vi kan opretholde os selv på og lave endnu flere ting, der kan komme verdens folk til gode.

Bag de danske firmaers sonderingsrejse til Jordan står Dansk Industri, hvor direktør Thomas Bustrup fremhæver vigtigheden af, at virksomhederne selv tager forholdene i lejrene i øjesyn.

- Man kan ikke levere de rigtige løsninger hjemme fra Silkeborg eller forhøre sig om behovet i en mail. Kun ved at være dernede kan man sætte sig ind i, hvordan dagligdagen er, så løsningerne kan blive så velegnede som muligt, siger han.

Erhvervsfremstødet er delvist finansieret af Danida og er et eksempel på regeringens ønske om at involvere erhvervslivet mere i udviklingsarbejdet.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen