Berlingske Business

Dansk virksomhedsstøtte havner i udlandet

Lars Nørby Johansen
Arkivfoto Foto:

Flere hundrede millioner kroner, som skulle have hjulpet danske virksomheder i gang, ender i stedet som dansk statsstøtte i udlandet.

Meningen med Dansk Vækstkapital var at støtte opstarten af mindre og mellemstore danske virksomheder, men en stor del af pengene ender i stedet med at gøre gavn for virksomheder i blandt andet Norge og Belgien.

Det viser en gennemgang som Børsen har lavet af de foreløbige investeringer i Dansk Vækstkapital siden 2011, hvor ordningen startede.

Pengene ryger til udlandet, fordi Dansk Vækstkapital bevilger penge til kapitalfonde, som derefter investerer i mindre- og mellemstore virksomheder i og uden for Danmarks grænser. Ud af de investerede 2,3 milliarder kroner, er 710 millioner kroner investeret i fire kapitalfonde, der primært investerer i udlandet.

Bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen, bestyrelsesformand i Dansk Vækstkapital, forsvarer de udenlandske investeringer med investeringsfondens forpligtelse til at yde et afkast. De danske pensionskasser har skudt 4,8 milliarder kroner i fonden, men staten garanterer afkastet på 3,6 procent.

Søren Friis Larsen, markedsdirektør i Dansk Erhverv kalder iværksætterpengenes udlandseventyr for "brandærgerligt" og bakkes op af DI.

"En kapital, som ikke har en national forpligtelse, vil kigge dér hvor afkastet er bedst. Men hvis vi skal se det som et virkemiddel, der skal fremme aktivitet i Danmark, så fremmer det ikke ret meget, at man investerer i udlandet," siger direktør Lars Goldschmidt, DI til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen