Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Dansk virksomhed satser på at tælle sædceller

19BUSJacob-Moellenbach.jpg
Jacob Møllenbach og co. satser i høj grad på udlandet. Og det er ikke kun af volumenmæssige årsager, men også fordi emner som sexliv og frugtbarhed er tabuer i mange andre lande. Arkivfoto: Linda Kastrup

Motilitycount er blot uger og en crowdfunding-kampagne fra at lancere sit produkt, Swimcount, der er en hjemmetest af sædkvalitet. Feltets tabuer er både en barriere og et salgsargument.

Efter fem benhårde udviklingsår er den lille danske virksomhed Motilitycount klar til den store satsning.

Produktlanceringen er ikke meget mere end fire ugers tid væk. Herefter er virksomheden klar til at træde ind på markedet for diagnosticering inden for barnløshed – og klar til at tackle et ellers tabubelagt felt.

Det forklarer medstifter og administrerende direktør Jacob Møllenbach, der har valgt at sammenkøre produktlanceringen med en crowdfunding-kampagne på sitet Indiegogo. Og det af gode årsager.

03BUSAudiocase.jpg

»Det handler på den ene side om at få skabt noget interesse for produktet, og så handler det også om at få lidt penge i kassen. Vi vil gerne have ordrer og gøre opmærksom på produktet. Begge dele kan bruges,« siger han og tilføjer:

»Målet er at rejse 25.000 dollar på en måneds tid via Indiegogo. Vi sender dog produktet i handlen, hvad end crowdfunding-kampagnen ender med.«

Konceptet har sine rødder i forskningsmiljøet, hvor begge stiftere, Jacob Møllenbach og Steen B. Laursen, har haft deres gang. I 2010 etablerede de virksomheden Motilitycount med målet om at lave en lettilgængelig gør-det-selv-test af sædkvalitet for mænd, som var bedre end de konkurrerende produkter.

Forskellen består i, at Motilitycounts løsning, som er markedsført under navnet Swimcount, måler både niveauet af levende celler og deres såkaldte svømmeegenskaber. Konkurrenterne fokuserer udelukkende på det førstnævnte, og det betyder, at Motilitycounts tests giver et mere retvisende billede.

Jacob Møllenbach understreger, at Swimcount ikke skal afløse fertilitetsklinikkernes analyser, men han peger på, at hans produkt kan give en svarsikkerhed på hele 95 procent. Det kan både fertilitetsklinikker bruge til et hurtigt indledende tjek, som vil kunne vise, hvilke af parrets problemer der skal fokuseres på.

Nu er produktet så på vej i handlen, og det er i første omgang i form af en produktion af mellem 5.000 og 10.000 enheder. Produktionen sker hos Knudsen Plast i Frederiksværk, der også har været med i udviklingsprocessen. En færdig testpakke kommer til at koste cirka 350 kroner inklusive moms. Pakken ser ud som dem, man kender fra eksempelvis graviditetstests.

Forretningsplanen fordrer, at der på sigt bliver solgt langt flere enheder end dem i det indledende parti.

»Ambitionen er, at vi inden for fem år kan komme til at sælge en million enheder om året. Hvis vi kan kunne sige, at det virkelig var en god forretningsidé, så skal vi derop. Men det kræver, at vi får ambassadører ind. Det blandt andet i form af fertilitetsklinikker og folk med forstand på området. Så det arbejder vi på lige nu,« siger Jacob Møllenbach.

Ideen er i høj grad at satse på kunder i udlandet. Det ikke kun af volumenmæssige årsager. I mange lande er emner som sexliv og frugtbarhed forbundet med tabuer, og det er derfor i høj grad det, som Motilitycount fokuserer på i markedsføringen for Swimcount-produktet. Tjek selv dine tal – hjemmefra i privatlivets fred, lyder salgsargumentet.

Konkurrerende virksomheder bruger dog samme argumenter, men her skal Motilitycounts mere avancerede test og dermed svarresultat bruges til profilering. Og den bedre kvalitet gør også, at Jacob Møllenbach tror, at han kan få foden indenfor de steder, hvor konkurrenterne har haft svært ved at komme ind i dag – hos speciallæger og fertilitetsklinikker. Motilitycount har arbejdet hårdt på at komme tæt på den lanceringsdato, der nu er meget tæt på. Der er kommet investorer ind ad flere omgange, og den første og stadig største er venturefonden Seed Capital. De to stiftere ejer med den administrerende direktørs ord stadig »cirka en tredjedel« af forretningen.

10BUSUlla-Brockenhuus-Schar.jpg

Jacob Møllenbach og co. går en spændende tid i møde. For én ting er, at de nu skal overbevise klinikker og læger om at sælge Swimcount, en anden er, at de skal finde ud af, hvordan de bedst muligt tackler et grundlæggende problem ved den slags produkter. For de kan støde ind i samme problemer, som udbydere af eksempelvis gentests, der kan fortælle om risikoen for, at man får en alvorlig sygdom, møder.

»De fleste synes, at ideen grundlæggende er rigtigt smart, men nogle ser også udfordringer. Et dilemma er, at kunden risikerer at få et ubehageligt testresultat. Man kan få at vide, at man har en dårlig sædkvalitet. Det kan sikkert afholde nogle fra at købe produktet. De vil måske hellere leve i lykkelig uvidenhed,« siger Jacob Møllenbach og tilføjer:

»Og så er feltet alt andet lige tabubelagt. Det er så vores opgave at gå ud og adressere det. Vi påstår jo, at vi tager en del af det tabubelagte væk, da man kan gøre det derhjemme.«

Bakoba3_Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen