Berlingske Business

Dansk undervisningsrobot sendt på markedet efter millioninvestering

Kubo
Undervisningsrobot-firma får investering til at sende sit produkt på markedet. Og en ny formand er tiltrådt fra Lego.

Undervisningsrobot-firma får investering til at sende sit produkt på markedet. Og en ny formand er tiltrådt fra Lego.

Kritisk sans, kommunikation, samarbejde, kreativitet, men i lige så høj grad evnen til at programmere. Det er, hvad stifterne af Kubo Robotics, uddannelsesrobotten, vil lære skolebørn verden over. Nu sender en investering på 6,7 millioner kroner fra Vækstfondens investering i samarbejde med KMD Venture Kubo på markedet. Derudover bliver Robbert Stecher bestyrelsesformand - han har tidligere været en del af ledelsen i Lego.

Mandag

Det er Børsen, der skriver succeshistorien om det danske firma. Her fortæller en af hjernerne bag, Tommy Otzon, blandt andet, at han forventede en omsætning på omkring 500.000 kroner i 2017. Men de forventninger har ændret sig en del.

De to stiftere, Cecilia Valsted og Lars Brask, vil udfordre de etablerede medier


»Jeg tror på, at Kubo kommer ud på omkring 500 skoler. Lykkes det, omsætter vi for tættere på 5 mio. kr. i 2017,« siger han til Børsen. Lars Rønn er partner i Vækstfonden Venture. Han står bag investeringen og mener, at robotten har et stort potentiale.

27BUS20170221-135539-2-1100.jpg

»Den bedste investering vi har lavet, var Universal Robots, hvilket var en fantastisk rejse. Det har ført til investeringer i On Robot og nu Kubo,« siger han til Børsen og tilføjer:

»USA er interessant, da de, ligesom Danmark, fra regeringens side har erklæret, at kodning er en del af undervisningen fremover. Derfor er det selvfølgelig oplagt at kigge mod USA, når vi er klar til det.«

29BUSPIX-CHRISTOPHER-HEILMA.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen