Berlingske Business

Dansk-tysk øjenklinik når langt om længe til Kina

18BUSojenlag4.jpg
EuroEyes positionerer sig i Kina som en mærkevare ’made in Europe’, hvor operationerne udføres af skandinaviske og tyske øjenlæger. Foto: EuroEyes

EuroEyes, med danske Jørn Jørgensen som grundlægger, er endelig efter en ihærdig indsats kommet i gang på det attraktive kinesiske marked. Det tog tre år at få lirket det kinesiske bureaukrati op.

Allerede ved udgangen af 2011 var ejer og grundlægger af øjenklinikkæden EuroEyes Jørn Jørgensen ude i offentligheden og fortælle om den nært forestående ankomst på det kinesiske marked.

EuroEyes havde på daværende tidspunkt brugt de foregående 14 måneder på at få de nødvendige tilladelser på plads og var nu næsten klar til at tage hul på et marked, der tæller over 700 millioner nærsynede mennesker. Der manglede blot få detaljer.

Men Jørn Jørgensen må i dag erkende, at han havde gjort regning uden kinesisk vært. For det tog halvandet år længere end forventet at få styr på de sidste få detaljer.

»Det er et enormt komplekst marked. Det tog meget længere tid, end vi havde regnet med, og i alt har vi investeret op mod seks millioner euro på at komme ind i Kina,« fortæller Jørn Jørgensen, der nu glæder sig over, at EuroEyes endelig har slået dørene op til en splinterny klinik i Shanghai.

På trods af forsinkelsen er EuroEyes den første europæiske sundhedsvirksomhed, der har åbnet privatklinik i Kina. Potentialet i Kina er skyhøjt, vurderer den erfarne danske øjenlæge. I en årrække har EuroEyes oplevet antallet af kinesiske patienter stige markant på de tyske klinikker, og det fik i sidste ende Jørn Jørgensen til at drage den konklusion, at EuroEyes skulle sætte kursen mod øst.

Behovet for øjenkirurgi er særligt stort i Kina. Jørn Jørgensen forklarer, at andelen af nærsynede i Kina af genetiske grunde er to-tre gange så stor som i Europa.

Kæmpe kundegruppe

Forretningsdistriktet Pudong i millionbyen Shanghai bliver første stop for den europæiske øjenspecialist, der har ambitioner om at åbne yderligere seks klinikker i Kina inden for de næste to år. Shanghai er ifølge Jørn Jørgensen det naturlige førstevalg, da der bor ikke færre end 220.000 dollarmillionærer i klinikkens naturlige opland.

Trods den vanskelige begyndelse er han optimistisk i forhold til klinikkens fremtid i Kina.

»Man ved jo ikke, hvad der bedst får dig fra A til B til at begynde med. Vi vidste ingenting om det kinesiske marked, for der var ingen udlændinge, som havde åbnet en privat klinik i Kina før. Nu har vi lært det, og nu ved vi, hvad vi skal gøre,« fortæller han.

Hele tankegangen bag en privatklinik er ny i Kina, og det store land er berygtet for mængden af kringlet bureaukrati, som udenlandske virksomheder bliver præsenteret for, når de ønsker at etablere sig i landet. Det har krævet omfattende politiske kontakter og vilje at få foden plantet på kinesisk grund.

Berejst øjenlæge

EuroEyes har blandt andet benyttet sig af, at Hamborg, hvor EuroEyes har hovedkontor, er venskabsby med Shanghai, og Hamborgs borgmester har hjulpet til undervejs. Desuden har EuroEyes gjort sig i en del velgørende arbejde, hvilket er den form for engagement, der falder i god jord hos de kinesiske myndigheder.

»Det er desuden enormt vigtigt at finde den rigtige partner – og det tager sin tid. Vi har blandt andet været nødt til at skifte partner undervejs. Nu har vi indgået en joint venture med en ny partner, som har været over al forventning, og som vi fortsætter samarbejdet med i nogle af vores nye klinikker,« forklarer Jørn Jørgensen.

En af de ting, der trak ud, var blandt andet tilladelserne til de tyske og danske kirurger. Blandt andet Jørn Jørgensen selv, der er uddannet øjenkirurg. Det er ikke første gang, han rejser mod nye operationsborde og forretningsmuligheder.

Den 57-årige sønderborgenser blev grebet af udlængsel allerede under uddannelsen til øjenlæge i Odense i 80erne. Straks efter turnussen førte det ham til en speciallægestilling på universitetshospitalet i Hamborg. Efterfølgende arbejdede Jørn Jørgensen igennem en årrække i Schweiz og USA, inden han åbnede egen klinik og som den første speciallæge i Tyskland opererede ambulant for grå stær.

Det førte i 1993 til etableringen af EuroEyes. Den første klinik i Hamborg fik i 1997 følgeskab af en afdeling på Hamlet i København, og i dag findes EuroEyes i 20 danske og tyske storbyer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen