Berlingske Business

Dansk smartglass-iværksætter svømmer i penge efter salg

CES/
Recon Instruments producerer ski- og sportsbriller med informationsdisplay og er for nylig solgt til Intel for et formodet milliardbeløb. Det har forgyldt danskeren bag selskabet. Foto:

Amerikanske Intel har købt iværksættervirksomheden Recon Instruments, der udvikler intelligente sportsbriller. Det har gjort danskeren bag ideen til trecifret millionær.

Hvor Google stadig nørkler med intelligente briller, har 40-årige Dan Eisenhardt allerede haft succes med sine smartglasses i virksomheden Recon. Efter bare syv års udvikling er selskabet blevet opkøbt af den chipfabrikanten Intel for et formodet milliardbeløb.

Handelens størrelse er hemmelig, men amerikanske medier anslår, at Recon har haft et prisskilt på 1,2 mia. kr. Og selv om nordjyske Dan Eisenhardts ejerandel ved salget var skrumpet til under halvdelen, kan han derfor glæde sig over et trecifret millionbeløb, skriver Børsen.

»Det er rigtigt stort og giver en ret fed fornemmelse. For en iværksætter er det jo en slags svendestykke,« siger Dan Eisenhardt til MX og fortæller, at han i princippet aldrig bør arbejde igen.

Efter salget fortsætter den ingeniøruddannede ålborgenser dog som adm. direktør for Recon under Intel.

LATVIA/
                                                               

Virksomheden, som har samarbejdet med blandt andet den amerikanske sportsbrillegigant Oakley, producerer ski- og sportsbriller, der giver bæreren en række informationer om sin egen præstation. Et lille skærm foran øjnene viser alt fra hastighed og højde af et hop til puls og SMS-beskeder.

Ideen kom oprindeligt, da Dan Eisenhardt som ung svømmer var træt af ikke at kunne se øjeblikkelige resultater og splittider. Alt for ofte duggede brillerne eller svømmetræneren henvendte sig til andre.

Frustrationen blev dog gemt, indtil Dan Eihardtsen i 2006 var på canadisk udveksling under sin australske MBA-uddannelse og havde iværksætteri som fag. Her blev ideen hevet frem igen, men i første omgang tilpasset mere ressourcestærke skiløbere.

pix-google glass

Efter syv års udvikling med tre partnere har virksomheden solgt 65.000 eksemplarer på verdensplan og altså tiltrukket forretningsmæssig interesse i milliardklassen. Faktisk hjulpet godt på vej af det fokus, der har været på Googles lignende arbejde med intelligente briller.

»Ingen gad lytte til os før, men Google hopper kun på noget, der er kæmpestort. Så det var faktisk med til at hjælpe os,« siger Dan Eihardtsen.

Recons smarte skibriller kommer i Danmark til at koste op mod 6.000 kr. Andre sportsbriller er på vej og promoveres blandt andet af triatleten Andrew Starykowicz.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen