Berlingske Business

Dansk pokerstjerne investerer millioner i ny opfindelse

Gus
Stjernepokerspilleren Gus Hansen deler interessen for bridge med prins Henrik. Her er de fotograferet sammen ved anden udgave af Copenhagen Bridge Invitational i 2013. En turnering som Gus Hansen vandt sammen med sin irske makker. Anden udgave finder sted i denne uge. Foto:

Gus Hansen, som er kendt for sin dygtighed ved pokerbordet, skyder penge i en ny opfindelse, som vil løse et af de store logistiske problemer i et helt andet kortspil.

Pokerstjernen Gustav Hansen, af mange kendt under kælenavnet Gus, eller tilnavnet 'The Great Dane' har investeret i et lille millionbeløb i en ny opfindelse, som slet ikke har noget med poker at gøre.

40-årige Gus Hansen er nemlig blevet bidt af bridge, og har gennem de seneste år deltaget i en række arrangementer.

Nu investerer Gus Hansen i en opfindelse, som kan løse en række praktiske problemer ved bridge-turneringer. Det drejer sig angiveligt om et 'lille millionbeløb.

Mistanke om svindel i Paradis-is

Også den kendte erhvervsmand Nils Foss er en del af gruppen bag den nye maskine, som hedder Bridge+Dealer. Den er udviklet af selskabet Bridge+Company og får sin debut under Copenhagen Bridge Invitational. Turneringen afholdes fra torsdag til søndag på casino-hotellet Radisson Blu Scandinavia i København med deltagelse af blandt andre den passionerede bridgespiller H.K.H. Prins Henrik.

Det er tredje gang, turneringen afholdes. Første gang var i 2010, hvor Gus Hansen og hans irske makker Tom Hanion overraskede alle ved at vinde turneringen. Denne gang stiller de op igen for at generobre titlen.

»Den verden, jeg kommer fra, er jo meget præget af, at der er mange penge på spil. Sådan er det i backgammon og i særdeleshed inden for poker. En pro/am-turnering som denne er meget social, og det tror jeg gælder generelt for bridgespillet,« siger Gus Hansen.

Tirsdag Luk for 2,5% lån

Grundlæggende kan den nye maskine give kort. I større bridgeturneringer er det imidlertid ikke så enkelt som det lyder.

I bridge er alle 52 kort nemlig givet på forhånd ud fra nogle computerprogrammerede fordelinger, så den spiller, der sidder på pladsen 'nord'  ved bordet i hvert spil har samme kort som alle de andre, der sidder nord. Resultaterne ved alle borde bliver sammenlignet, så det gælder ikke om at få gode kort, men om at få mest ud af de kort, man har fået.

Det vil sige, at selvom det par, der sidder nord-syd har dårlige kort, så kan de stadig få alle pointene, hvis de får et stik mere end alle de andre, som sidder nord-syd.

Det betyder, at der skal bruges flere containere kort til de store turneringer, for eksempelvis når der afholdes verdensmesterskaber, hvilket er både dyrt og tidskrævende.

Artiklen fortsætter under billedet
Bridgedealer

Med Bridge+Dealeren indlæses fordelingerne imidlertid på forhånd, og så kan maskinen spytte de rigtige kort ud. Derudover kan maskinen registrere, hvordan hele spillet er foregået, hvis kortene bare lægges tilbage, uden at man blander dem.

Dermed kan det udredes, hvordan hele spillet er foregået og danne baggrund for efterfølgende analyser .

29BUSnorlase.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen