Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Dansk platform skal finde vej til eksperterne

12BUSMintebi-133453.jpg
Andreas von Buchwald er én af bagmændene bag Mintebi, der til daglig formidler kontakt imellem virksomheder og relevante eksperter.

En dansk konsulentplatform vil vende konsulent-branchen på hovedet ved at forbinde eksperter og virksomheder uden om de traditionelle konsulenthuse.

Basalt set er vi et konsulenthus uden nogen konsulenter,« fortæller Andreas von Buchwald fra Mintebi, en dansk platform, der er sat i verden for at udfylde et vidensvakuum.

Ligesom Uber ikke ejer nogen biler, og Airbnb ikke driver et eneste hotel, har Mintebi ingen kloge eksperter på lønningslisten. ­Alligevel håber huset på at indtage både det danske, tyske og amerikanske marked for strategi­konsultation for virksomheder. I lighed med de to førnævnte firmaer skal Mintebi være bindeleddet mellem mennesker. Men ikke mennesker, der mangler et sted at overnatte eller en måde at komme fra A til B. Derimod skal de være bindeleddet mellem virksomheder og eksperter, mellem spørgsmål og svar. Til fordel for begge parter.

Lynhurtig vidensdeling

»På den ene side er der nogle mennesker med et vidensbehov. De vil gerne vide, hvordan lige præcis deres virksomhed skal gribe en situation an. På den modsatte side er der nogle eksperter, der har en masse erfaring og viden, som de gerne vil dele ud af, men som ikke ved, hvordan de skal komme i gang med det,« siger Andreas von Buchwald, der er en af stifterne bag Mintebi, som slog dørene op sidste efterår. Hidtil har konsulenthuse som McKinsey og Rambøll stået for den opgave, men med Mintebi har virksomheder af alle størrelser råd og mulighed for at blive rådgivet – og det både hurtigere, billigere og mere ­specifikt end ellers, fortæller Christian Trautner, der er director of business development hos den franske medtech-virksomhed Acteon Group, og som flere gange har benyttet Mintebi.

»Hvis man får en lang markedsrapport, kan der måske på side 328 stå noget, man kan bruge. Eller måske gør der slet ikke. Med Mintebi får man en ekspert, der lynhurtigt kan give dig specifik viden,« fortæller Christian Trautner, der understreger, at den lavere pris hos Mintebi selvfølgelig er et plus, men at det bestemt ikke er den afgørende faktor. Det er mulig­heden for at stille opfølgende spørgsmål og få kvalificerede svar, der er tilpasset den konkrete situation.

visma

Ekspert-database

Konkret fungerer Mintebi sådan, at man som virksomhed opretter sig som kunde. For 150 euro om måneden får man så adgang til deres database over eksperter, der alle er blevet screenet på forhånd.

Hvis ikke man kan finde en ekspert med den viden, man leder efter, kan man kontakte Mintebi, der så finder en uden for databasen, de kan bringe dig i kontakt med. Når man så har fundet den rette ­ekspert, sætter Mintebi et opkald i stand på et tidspunkt, der passer både eksperten og virksomheden.

Development and growth

Derfra kan man frit spørge, få svar og stille opfølgende spørgsmål. Bagefter betaler man eksperten for hans tid efter en pris, som han selv har fastsat. Ofte er prisen på 300-500 euro pr. time (2.300-3.700 danske kroner), hvilket kan syne af meget, men er en del under prisen på en markedsrapport fra et af de store konsulenthuse, forklarer Christian Trautner. Ydermere er både virksomheden og eksperten i udgangspunktet anonymiseret, hvilket gør det lettere at diskutere informationer, som måske ellers er følsomme for firmaet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen