Berlingske Business

Dansk krankæmpe vender sig mod udlandet

bms
BMS-kraner er kendt i gadebilledet som her, hvor den mobile passerer St. Kongensgade i København. Firmaet har efter nogle gode økonomiske år nu 400 mobile kraner og lastbil-lifte. Foto: Christian Lindgren

Kranvirksomheden BMS har lagt kriseårenes tilbagegang bag sig, og udfordringen er i dag i snarere medarbejdermangel. Men der satses på flere ordrer i udlandet.

Danmarks største leverandør af kraner til byggeriet, nordjyske BMS, har i dag omtrent halvdelen af sit salg i udlandet. Men det er ikke nok. Målet på tiårsbasis lyder på 80 procent.

Årsagen til, at fokus flytter ud af den hjemlige andedam, er ikke, at byggeriet er på retur herhjemme. Tværtimod. Men der er omvendt heller ikke oplagte markedshuller, der skal fyldes, forklarer virksomhedens administrerende direktør Jens Enggaard.

»I Danmark ser vi ikke de store vækstmuligheder. Så det er i det øvrige Europa, at ekspansionen skal ske. Rundt om i Europa og bl.a. i Storbritannien oplever man generelt en mangel på de største kraner og lastbillifte, som er det forretningsområde, vi ønsker at differentiere os på,« siger Jens Enggaard i en skriftlig kommentar.

Førstegangskøbere presses af små investorer

BMS kunne i regnskabsåret 2014 præstere en samlet koncernomsætning på omtrent en milliard kroner og et resultat efter skat på godt 100 millioner kroner. Til sammenligning endte overskuddet året før på 67 millioner kroner ud af en omsætning på godt 700 millioner kroner. Virksomheden har i dag 550 medarbejdere.

Mobile kraner

De seneste års overskud er blevet vekslet til nyt udstyr i form af blandt andet mobile kraner og lastbillifte. Og fidusen med dem, som virksomheden i dag har omtrent 400 af, er blandt andet, at de netop hurtigt kan trilles derhen, hvor der er brug for dem. Deriblandt i nabolandene.

BMS har en særskilt division for de allerstørste lastbillifte, der eksempelvis kan løfte arbejdsplatforme med plads til fem-seks håndværkere op i over 100 meters højde. Maskinerne kan bruges til at løse vanskelige reparationsopgaver på eksempelvis bjergsider, mobilmaster og på borerigge. BMS har satset stort på området de seneste år, og det gør, at virksomheden ifølge direktøren i dag er den største spiller i Europa på netop det område.

Der er gode tider for byggeriet

Mangel på arbejdskraft presser

Til trods for at den store krankoncern har lagt sig i vækstrillen, er der også udfordringer. En af de store er at skaffe nok uddannet personale. For man kan ikke »nøjes med at have det store kørekort«, når man skal betjene de store maskiner, som direktøren formulerer det.

Og nyuddannede inden for faget kommer ikke automatisk dryssende ned fra himlen. Det på trods af at det ikke er et lavtlønsjob at arbejde med kraner. Det handler i Jens Enggaards optik om, at fokus i disse år ligger et andet sted.

»I en tid, hvor politikerne helst taler om gymnasier og boglige uddannelser, er der ikke megen opmærksomhed om uddannelsen til kranfører,« siger direktøren.

Manglen på kvalificeret arbejdskraft presser BMS, og derfor har virksomheden valgt at tage sagen i egen hånd og gøre noget ved problemet. For medarbejdermanglen risikerer at påvirke væksten negativt.

»Derfor påtænker vi også at etablere og investere i vores eget BMS-akademi, så vi får kontakt med de kommende medarbejdere tidligt og selv uddanner dem,« siger Jens Enggaard og tilføjer:

»Det er også et spørgsmål om at få mulighederne gjort mere synlige for de unge.«

Reportage fra byggeplads

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen