Berlingske Business

Dansk iværksætterånd skal spredes til Sydkorea

20busSamsung 1.jpg
Hoe Joon Suh fra firmaet IMT er af de højt efterspurgte iværksættere i Sydkorea. Fælleskontoret i Seoul emmer af start up og frihed, og lydbagtæppet er hastige museklik fra nabo-virksomheden, der var mere optaget af computerspil end forretning, da Berlingske besøgte. Foto: Michael Korsgaard

De store konglomerater som Samsung og Hyundai fylder alt i Sydkoreas erhvervsliv. Derfor er der meget få små og mellemstore virksomheder, men det vil den koreanske regering nu ændre –blandt andet med hjælp fra Danmark.

Lysindfaldet er fantastisk på det rodede kontor i midten af Seoul, hvor Hoe Joon Suh sidder med fire kolleger omkring en kontorø. Deres arbejdsstationer fyldes af en blanding af regneark og produktprøver, ved væggen står en fixie-cykel med rød kæde og på reolen står en stor lyserød plastikgris. Business blandes med det afslappede i bedste start up- stil.

Hoe Joon Suh har en bachelor i management og startede for nyligt selskabet IMT, der producerer kanyler til hospitaler.

ISRAEL-TEL AVIV-CITY

»Det store mål er at blive børsnoteret inden for tre år og få sat produktion op i udlandet,« siger Hoe Joon Suh, da Berlingske møder ham i det såkaldte TIPS-center i Seoul.

Her har Hoe Joon Suh gratis kontorleje, mens nye prototyper på kanylen hurtigt kan laves på en af de mange 3D-printere, som er stillet til rådighed fra TIPS-centeret. Disse støttehjul til iværksættervirksomheder leveres af den koreanske regering, hvis præsident, Park Geun-hye, har startet etableringen af den selvudnævnte »kreative økonomi«, der skal skabe innovative små- og mellemstore virksomheder.

Flere års middelmådig vækst har nemlig skabt en bevidsthed om, at Sydkorea har behov for at markere sig i det stort set ikke eksisterende lag af små- og mellemstore virksomheder. Blandt andet med hjælp fra Danmark.

Innovation

De store æder de små

Den koreanske erhvervsstruktur er meget anderledes end den danske. Hvor vi har mange små- og mellemstore virksomheder, så domineres den koreanske økonomi fuldstændigt af en række store konglomerater – de såkaldte chaebols – der bl.a. tæller Samsung og LG.

»De store konglomerater fylder meget. Derfor har der ikke nødvendigvis været plads til små- og mellemstore virksomheder. Hvis du har været iværksætter, så er der stor sandsynlighed for at du bliver købt op eller muligvis får ansættelse i en af de store virksomheder,« siger Danmarks ambassadør i Korea, Thomas Lehman.

Modeuge: Slut med sygeligt slanke modeller

Og det er et problem, mener den koreanske regering. Flere undersøgelser har vist, at små virksomheder ofte er både mere innovative og effektive end de store, og det statslige TIPS-program vurderer sågar, at start ups kan være mellem 10-100 gange så effektive som store virksomheder. Innovationen har altså haft svært ved at blomstre i skyggen af de store chaebols, der ganske vist er højteknologiske, men som en kilde udtrykker det:

»De er gode til at optimere, ikke til at opfinde.«

Denne opfinderlyst har den koreanske regering nu skudt tre mia. dollar i at pleje –bl.a. ved at oprette lidt under 17 innovationscentre med hvert sit fokus i Sydkorea. Hver af disse har en chaebol tilknyttet, hvilket har tiltrukket en del kritik, for det lugter lidt af et halvhjertet opgør med de store. Men en anden udfordring for Sydkorea er slet og ret kulturen for at starte sin egen virksomhed efter universitet – hvilket TIPS selv fremhæver som en udfordring.

SKOREA-SEOUL-SKYLINE

»Efter den finansielle krise i slutningen af 90erne mistede mange dygtige medarbejdere deres job, og det startede faktisk en innovationskultur. Men den holdt kun i fire år. Det store problem er, at de ansatte får mange penge hos konglomeraterne, her går vi ind og støtter dem, så de kan overkomme det dilemma,« siger en af TIPS’ ledere, Jungwha Han, til Berlingske.

SMV-skole i Danmark

Når iværksætterkulturen har manglet i Sydkorea, så skyldes det også, at rammevilkårene har været ringe. Finansieringsmuligheder har i mange år været så dårlige, at små start ups måtte skaffe finansiering fra familie og venner, og hvis foretagendet så gik hjem, så stod man både med en økonomisk og social slagside. For at se på hvordan man kan skabe bedre vilkår for de små nye, har Sydkorea kigget mod nogle få andre lande: heriblandt Danmark.

egmont

»I Danmark har vi en lang kultur for innovation. Det er en fastforankret del af vores uddannelsessystem og vores erhvervsstruktur. Koreanerne orienterer sig mod os, fordi vi har skabt gode rammevilkår for små- og mellemstore virksomheder,« siger Thomas Lehman, der ikke lægger skjul på, at bagtanken er, at sydkoreanerne vil rykke noget af deres forretning til Danmark, hvis ekspansion i udlandet kommer på tale.

De seneste par år har den lokale SMV-organisation sendt en håndfuld virksom-heder på SMV-skole i Danmark, og det er indtil videre med gode resultater, mener ambassadøren.

15BUSPix-Finn-Riisdahl-DEIF.jpg

Indtil videre har Hoe Joon Suh ikke været på skolebænken i Danmark, men han er slet ikke i tvivl om, at han har valgt den rigtige vej frem for at få job hos en af konglomeraterne:

»Jeg overvejede både firmaets vækst, men også min egen personlige udvikling. Jeg ville gerne kunne gøre flere ting, end man kan hos konglomeraterne, hvor man er meget bundet til en specifik pligt,« siger han.

Berlingske var inviteret til Sydkorea af KOTRA, den statslige organisation for handelsfremme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen