Berlingske Business

Dansk IT-startup slår igennem hos tysk kæmpe

FRANCE-TECHNOLOGY-COMPUTER-ILLUSTRATION
Foto:

Tech-virksomheden Echo IT bliver blåstemplet af den tyske kemi- og medicinalkæmpe Bayer for et koncept, der handler om idéudvikling og vidensdeling.

Globale koncerner er i dag udfordret på flere fronter. Ikke mindst når det drejer sig om at holde hundreder af medarbejdere fokuseret på én strategi, og når det kommer til vidensdeling.

For i dag kommer en stor del af de nye ideer og produkter fra mindre iværksættervirksomheder, der på grund af deres mindre størrelse langt nemmere kan manøvrere og fokusere deres indsats. Men på Frederiksberg sidder en seksmandsvirksomhed med et IT-system, som den mener kan løse det problem.

Virksomheden hedder Echo IT ApS, markedsført som »Echo.it«, og stifteren er Stefan K. Madsen, der i dag har overladt direktørstolen til en anden, og som selv betegner sig som virksomhedens chief storyteller. Han etablerede virksomheden i 2011 med fokus på kommunikationsproblemet i koncernen.

»Jeg tror, at virksomheder i fremtiden skal sætte strøm til frokoststuen for at agere lokalt globalt, og det hjælper vi med. I vore dage ser man ikke hinanden så tit – og slet ikke, hvis man rent faktisk har en udadvendt funktion,« siger han i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»Derfor er vores løsning, der sætter fokus på kulturen, den fælles stolthed og målrettet videndeling, en del af svaret.«

06BUSCEO-Gitte-Aabo-Leo-Pha.jpg

Echo ITs produkt er grundlæggende en social mediepakke, der er målrettet virksomheders interne systemer, og som kan understøtte en virksomheds strategi. Det kan lidt firkantet betegnes som et moderne intranet, hvor høj og lav og ansatte fra forskellige geografiske placeringer kan gå ind og skabe, finde og dele informationer.

Virksomheden er et klassisk tech-startup, der er ved at blive voksent. Der er selvsagt en lang vej fra idé til kunde, men her fremhæver Stefan K. Madsen en særdeles stor af slagsen, som Echo IT har samarbejdet med. Det drejer sig om et datterselskab i den tyske kemi- og medicinalkæmpe Bayer – nærmere betegnet Bayer Materialscience, der i efteråret bliver børsnoteret og samtidig skifter navn til Covestro.

Bayer Materialscience fik øjnene op for Echo IT i 2013 og har efterfølgende implementeret systemet i blandt andet sin salgsorganisation. Det skyldtes, at virksomheden fik en ny salgschef, danske Michael Hellemann Sørensen, og han ledte fra start af efter et system, der kunne sikre vidensdeling på tværs af organisationen.

22BBMBirgitte Henrichsen-#4.jpg

Det mener han lykkedes. Endda i en gra så Echo IT er ved at brede sig ind i andre dele af den tyske kæmpekoncern.

»Det er virkelig instant sharing (øjeblikkelig informationsdeling, red.). Hvis nogen hører et rygte eller ser noget i dag, så deler de det og får meget hurtigt respons fra kolleger i andre lande eller regioner,« siger Michael Hellemann ifølge Echo.it og tilføjer:

»Det vil sige, at vi har en meget bedre føling i markedet – hvornår markedet rykker sig, eller om der sker nogle ting, der er helt skæve eller rigtig gode for os.«

I Michael Hellemanns organisation er der 800 ansatte. Det danske system bliver brugt af en salgsstyrke, der holder til i 33 lande, som samlet set dækker et aktivt salg i 94 lande.

Echo IT har efterhånden en stribe kunder i butikken – deriblandt Rigsarkivet og Berendsen. Planen er at rulle konceptet endnu mere ud de kommende år. Stefan K. Madsen noterer sig, at virksomheden i dag har kunder på fire kontinenter, og stifteren mener, at det for alvor er ved at gå op for bl.a. store koncerner, at der i dag er ved at være IT-løsninger, der eksempelvis adresserer problemerne med koordinering og informationsdeling.

»2015 lader til at være vores år. Folk forstår, hvorfor sociale løsninger er en nødvendig del af virksomheders IT, og de kan se, vi gør det bevisligt bedre end de større udbydere. Derfor lander vi flere og flere kunder og ser frem til flere internationale kunder i vores portefølje,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen