Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Dansk filmindustri skal tænke mere kommercielt og globalt

yy
Claus Toksvig Kjaer - producer og partner i animationsstudiet Nørlum - Viborg Foto:

Viborg er ved at blive et nyt anker i europæisk filmanimation, men succes kommer ikke af sig selv. Den kræver kommercielt fokus, lyder det fra det Oscar-nominerede produktionsselskab Nørlum.

Virksomheden Nørlum har opnået det, som andre blot drømmer om i filmbranchen. Nemlig en Oscar-nominering i forbindelse med en af de animationsfilm, den har været med til at producere. Processen har dog lært det lille hold bag selskabet, at det ikke er nok bare at være gode til det, man gør. Man skal også tænke med pengepungen.

Virksomheden har blot fire fastansatte og er sprunget ud af miljøet omkring Viborg Animationsskole. Partner i Nørlum Claus Toksvig Kjær fortæller fra virksomhedens lyse kontorer i de gamle, murstensrøde kasernebygninger, om den læringsproces som han og virksomheden har været igennen i de knap fem år, den har eksisteret.

aa

Europæisk egenart

»Mens man i Hollywood ofte har et stort produktionsselskab, som står bag en film, er det anderledes i Europa. Her er det coproduktioner, hvor en håndfuld selskaber går sammen, laver hver deres del, måske står for den nationale distribution og sørger for at trække på de nationale filmstøtteordninger. Det er meget kompliceret og gør, at der ligger et stort arbejde forud for enhver produktion,« siger han.

15busPix-Startup.jpg

Meget benarbejde

De produktionsselskaber, der er en del af en europæisk animationsproduktion, har altså en del benarbejde, de skal igennem, før de når til punktet, hvor de kan hyre de typisk 20 animatorer, der arbejder på et projekt, komme i gang og få afleveret den luns af filmen, de står for. Og den samlede proces løber ofte op i år.

Claus Toksvig Kjær mener, at europæerne kan lære noget af amerikanerne og deres enorme filmindustri.

»Amerikanerne er gode til at tænke stort og for eksempel få merchandise- og spinoff-muligheder indover tidligt i forløbet. Måske allerede inden beslutningen om at lave filmen bliver truffet. Skal vi tjene penge på film, så må man se på den slags. Også fordi vi lever i en verden, hvor indtjeningen er presset af piratkopiering. Alle sten skal vendes,« siger han.

Det er den slags overvejelser, Claus Toks-vig Kjær står foran med sine kommende projekter. Oscar-nomineringen ved seneste prisuddeling for filmen »Song of The Sea« er nu fortid. Virksomheden har vendt sig mod nye projekter, og allerede nu er man ved at gøre klar til udsendelsen af filmen »Longway North«, der igen er en animationsfilm i spillefilmslængde, som Nørlum har produceret en del af.

pix-111

Netværk er alfa og omega

Selv om den viborgensiske virksomhed tænker fremad så er det med et smil, at Claus Toksvig Kjær beskriver, hvordan det føles at være nævnt i sammenhæng med Oscar-statuetter – og det for årets bedste animationsfilm af spillefilmslængde. Én ting er, hvordan det bare føles at kunne matche kæmpekoncerner som Disney – en anden ting er de døre, det har potentiale til at åbne.

»Animationsbranchen handler meget om netværk. Folk flytter fra det ene projekt til det næste, der er altid produktionsselskaber, som skal finde en samarbejdspartner. Derfor er det ikke dårligt, når man har stået op ad de kendte, og at ens navn bliver kendt,« siger Nørlum-partner Claus Toksvig Kjær.

13BUSVaekstToke-Kruse.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen