Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Dansk fadølskonge til VM for vækstvirksomheder

ey
Arkivfoto: EY Entrepreneur of the Year.

I den kommende weekend løber finalen i den globale vækstdyst EY Entrepreneur of the Year af stablen. Den danske vinderkandidat er fynske Micro Matic, som allerede er noget nær verdensmester, når det kommer til velskænket fadøl.

Monaco bliver i weekenden indtaget af en hær af erhvervslivets spidser. Det sydeuropæiske fyrstedømme ligger nemlig jord til finalen i den internationale virksomhedskonkurrence EY Entrepreneur of the Year.

Konkurrencens årlige højdepunkt er som altid et overflødighedshorn af glimmer, glamour og boblende drikke, serveret i højhalsede glas. Årets danske deltager er ikke fremmed for den slags, selv om dens specialitet er en anden flydende substans – nærmere betegnet velskænket fadøl.

Det er nemlig Micro Matic, der skal repræsentere Danmark i årets internationale vækstdyst. Den  fynske virksomhed er en af verdens allerstørste producenter af udstyr til fadølsanlæg, men det er ikke alt. Micro Matic er også en virksomhed, der har kunnet præstere en opsigtsvækkende turnaround, som bl.a. var foranlediget af de aktive ejere, der er de hæderkronede fynske erhvervsmænd C. C. Nielsen og Svend-Aage Nielsen.

Micro Matic


Danmark har denne gang en international storspiller med i årets konkurrence, forklarer EYs danske konkurrenceansvarlige, revisor og partner Søren Smedegaard Hvid.

»Micro Matic har det hele. Virksomheden er alt andet lige er en stor, global spiller, der sidder på 80 pct. af verdensmarkedet inden for nogle af deres produktkategorier. Det er en virksomhed med en god historie, der kæmpede sig ud af en hård periode og i dag er blevet til en stor succes,« siger han og tilføjer:

»Det er en af den slags virksomheder, man tager hatten af for. De er ikke bare hvem som helst.«

Rollemodeller

Det er 17. gang, at den globale del af vækstdysten bliver afholdt. EY Entrepreneur of the Year så dagens lys for første gang i USA i 1986, og siden har konkurrencen bredt sig ud over hele verden.

Det er revisionshuset EY, der står bag konkurrencen, og finaleeventet i Monaco i denne weekend bliver som altid en pompøs omgang. Det er her, at erhvervslivets ypperligste virksomheder og personligheder får mulighed for sole sig i opmærksomheden og fejre den succes, de har skabt. Det er ikke uden årsag, at vækstdystens finale ofte bliver betegnet som erhvervslivets Oscar-uddeling.

»Indrømmet, det er en finale med meget glamour. Det har karakter af at være en storslået prisuddeling med alt, hvad der hører til. Det kommer i høj grad fra den amerikanske del af konkurrencen, så man skal ikke have janteloven med derned,« siger Søren Smedegaard Hvid.



Han peger dog på, at der i høj grad også er en seriøs side af sagen. EY Entrepreneur of the Year handler ikke kun om at klappe hinanden på ryggen – den handler også om at inspirere og støtte hinanden i at skabe vækst og arbejdspladser.

»Man kan ikke overvurdere værdien af rollemodeller. Det bliver mere og mere tydeligt. Virksomhederne i denne konkurrence har tacklet mange udfordringer, og de er parat til at øse ud af deres erfaringer,« siger Søren Smedegaard Hvid og tilføjer:

»EY Entrepreneur of the Year giver virksomhederne mulighed for at lære af hinanden. De hører hinandens historier og kan blive inspirerede. Og det fantastiske er i den forbindelse, at den erfaringsudveksling går på tværs af grænserne, da konkurrencen dækker hele kloden.«

Fredag - Fynsk fadøls-ekspert

Selvsikker dansk deltager

Den danske finaledeltager i vækstdysten er som nævnt Micro Matic. Den fynske virksomheds adm. direktør Søren K. Vilby er allerede ankommet på Middelhavskysten sammen med resten af delegationen, og han er stolt over at være den danske spydspids i konkurrencen.

»Det er grundlæggende en ære at være her. Det er et kæmpe skulderklap, og det er noget vi er ydmyge over. Vi vandt først på Fyn, derefter den nationale konkurrence, og nu er vi her. Det er hele vores organisations fortjeneste, og det er vi stolte over,« siger han.

Micro Matic-direktøren er helt med på, at der er tale om en konkurrence, hvor han som direktør skal tale sin sag og forsøge at overbevise den uafhængige jury om, at hans virksomhed til fulde kan stå skulder ved skulder med de øvrige konkurrenter.

»Jeg har forberedt mig på at komme herned og fortælle vores historie, og det har jeg det rigtig godt med. Jeg synes, at vi matcher de kriterier, juryen ser på, rigtig godt. Vi har vist iværksætterånd, vi har haft den krævede risikovillighed og kunnet præstere de rigtige resultater,« siger Søren K. Vilby og tilføjer:

»Så jeg føler, vi kan til fulde kan matche konkurrenterne. Men man skal selvfølgelig huske, at det er en konkurrence, hvor alle deltagerne har en god historie at fortælle. Der bliver kamp til stregen.«

Maner til respekt

I modsætning til andre konkurrencer i erhvervslivet, så er EY Entrepreneur branchemæssig bred. Der er en stor diversitet, og det mener Søren Smedegaard Hvid er en del af konkurrencens nerve og styrke.
»Konkurrencen er for hele erhvervslivet, og ikke bare enkelte brancher. Når det kommer til at finde vinderen, så handler det om virksomhedernes komplette historie. Deres kamp, deres resultater, CSR og lignende,« siger han og tilføjer:

»Hvis der er én fællesnævner for deltagervirksomhederne, så er det, at der er tale om energiske og risikovillige entreprenører. Hver og én maner til respekt.«

dansk ing.


Konkurrencens globale finale har mere end 50 deltagere, og de har alle en historie, der kan være interessant at dykke ned i. Udover danske Miro Matic, så peger EYs Søren Smedegaard Hvid på fire finaledeltagere, han synes er exceptionelt spændende. De er:

  • Svenske RaySearch Laboratories, der udvikler software, der kan analysere og forbedre behandlingen af kræft. Det bliver brugt verden over, og forbedrer livskvaliteten for millioner af patienter.
  • Spanien og virksomheden TOUS. Fire søstre, der overtog deres forældres ur-butik og som i dag har skabt en global virksomhed, der sælger smykker og accessories.
  • New Zealands Rocket Lab, der vil fjerne barriererne for kommercielle rumrejser. Det er det første private firma, der har været i rummet, og der står en række store investorer bag.
  • Den belgiske vinder, Vyncke, der i dag er en global familieejet virksomhed, der anvender biomasse til at producere ren energi.

Du kan læse, hvilken nation og virksomhed, der vinder årets EY Entrepreneur of the Year, søndag på Business.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen