Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

Dansk erhvervsikon skal tæmme vilde Asien-drømme

25BUSPix-Nobreeze-165849.jpg
Anders Peter Juel Sauerberg (tv.) søgte råd hos Waldemar Schmidt. Nu er den 75-årige Schmidt bestyrelsesformand for virksomheden Norbreeze, der blandt andet skal repræsentere Joe & the Juice i Singapore, hvor virksomheden hører til. Foto: Sara Gangsted

Singapore-selskabet Norbreeze jagter milliard­omsætning ved hjælp af en skarp strategi, der skal flytte firmaet ud af start up-ånden. Ægteparret bag Norbreeze har hyret den tidligere koncernchef for ISS Waldemar Schmidt til at sikre, at ambitionerne når i mål.

Forestil dig, at du som ægtepar styrer en virksomhed med en omsætning på ca. 100 millioner kroner og i løbet af kort tid vil nå næsten en halv milliard og samtidig har en drøm om at tredoble virksomheden både på omsætning og antal medarbejdere. Så har du billedet på det danske ægtepar Juel Sauer­berg og deres virksomhed Norbreeze med base i Singapore.

Allerede nu ved de, at vejen til 1,5 milliarder kroner i omsætning og 1.000 ansatte vil blive mødt af et større bump på vejen. Et væsentligt partnerskab med Pandora udløber ved årsskiftet og vil næste år betyde et fald i omsætning op et trecifret million.

Men ambitionerne er ikke nedjusteret. Tværtimod. Norbreeze vil med en ny strategi løfte virksomheden op i en ny liga med et setup, der minder om en klassisk virksomhed, som tilfældigvis er ejet af et ægtepar, men som skal agere som en traditionel virksomhed, der kan reagere hurtigt i markedet og kan sige ja til investorer, hvis det giver mening.

Disse tanker havde bundfældet sig hos ægteparret Juel Sauerberg i slutningen af 2013, men som mange små og mellemstore virksomheder drevet af stifternes engagement, var der brug for sparring til at løfte virksomheden et markant niveau op.

Valget faldt på Waldemar Schmidt, tidligere koncernchef for ISS. I dag er han aktiv bestyrelsesformand for Norbreeze i Singapore, hvor han har fået en definerende rolle. Hans opgave er at skabe en ny strategi for Norbreeze og give ejerne, ægteparret Anders Peter og Anne Trads Juel Sauerberg, en klar plan, som understøtter deres drøm og ambitioner.

03BUSNorbreeze1.jpg

Skandinavisk feeling

Anders Peter og Anne Trads Juel Sauerberg stiftede selskabet i 2004 med det formål at repræsentere mærkevarer med skandinavisk feeling.

De mest kendte produkter tæller Pandora, Joe & the Juice, ure og smykker fra danske Bering, ure fra Timberland og Daniel Wellington, tasker fra britiske Cath Kidston, og Norbreeze har i det stille gjort det godt – så godt, at Pandora har valgt at opsige samarbejdet og trække salget af smykker tilbage til virksomheden.

»Det er, hvad der sker. Enten gør du det så dårligt, at du bliver fyret, eller også gør du det så godt, at de selv vil gøre det,« siger ejeren af Norbreeze Anders Peter Juel Sauerberg.

Franchise-aftalen med Pandora udløber ved udgangen af året, men fordi ægteparret har gjort det godt, skabt gode butikker med højt salg og dermed masser af goodwill, har de fået en kompensation på 149 millioner kroner fra Pandora.

Pengene er gode at få, men forløbet viser også, hvor følsom en forretning Norbreeze er. Når Pandora forsvinder, mister Norbreeze halvdelen af selskabets omsætning i 2016, som i forhold til 2015 forventes at overstige 450 millioner kroner.

Det er i det spændingsfelt, at Norbreeze har valgt at få en mere klar forretningsstruktur, og det er den historie, denne artikel skal handle om.

For hvordan går du fra en enkelt selskabsstruktur med et dedikeret familie-ejerskab til en mere klassisk virksomhed, som agerer i et felt, hvor den selv kan vælge, om den vil have eksterne investorer med, hvad enten det er en kapitalfond eller gennem en børsnotering?

LinkedIn-forbindelsen

Beslutningen om at løfte virksomheden fra en start up-virkelighed til en corporate virkelighed tog ægteparret i slutningen af 2013. Parret kunne se, hvordan virksomheden voksede, både på omsætning og i overskud efter afskrivninger. Omsætningen var løftet fra 125 mio. kr. i 2012 til 185 mio. i 2013, og parret kunne se, at de var på vej til det helt store spring i 2014. Det år landede omsætningen da også på 355 mio. kr., mens resultatet før afskrivninger på driftsaktiviteter og goodwill ramte 40 mio. kr. Årene forinden lå samme resultat på 15 mio. kr.

»Vi kunne se, at vi havde brug for sparring. Vi ville løfte Norbreeze ind i en ny fase,« siger Anders Peter Juel Sauerberg, som har set sin virksomhed vokse.

Men en artikel af Waldemar Schmidt i julen 2013 satte tankerne i gang, og Anders Peter Juel Sauerberg valgte at kontakte Waldemar Schmidt via LinkedIn. To timers telefonsamtale blev indledningen på et tæt makkerskab, hvor Waldemar Schmidt rejste til Singapore, flyttede ind på kontoret i en uge februar, gennemgik alle kontrakter og regnskaber og havde fri adgang til samtaler med de ansatte.

»Det blev til en Waldemar due diligence,« siger Anders Peter Juel Sauerberg.

Waldemar Schmidt kendte i forvejen til franchise-aftaler med Pandora. Sammen med to andre havde han franchise-rettighederne for Pandora i Mellemøsten, og han har selv prøvet at sælge rettighederne tilbage til Pandora for et trecifret millionbeløb.

Anders / Anne

Schmidts lange karriere

Men inden vi vender tilbage til Nor­breezes nye strategiplan, skal vi lige se på, hvem Waldemar Schmidt er.

Mange kender ham rigtig godt, andre har måske et mere vagt indtryk. Han er trods alt 75 år, og det er 15 år siden, at han forlod stillingen som koncernchef for servicegiganten ISS.

Waldemar Schmidt har i dag en alder, hvor de fleste nok vil mene, at han burde slappe af i sit hjem i Schweiz eller England, men sandheden er, at han stadig er i fuld sving, både som aktiv bestyrelsesformand, rådgiver og investor, men dog i det felt, han kalder for sin tredje karriere.

Den første karriere forløb over årene 1964 til 2000. I den periode havde han klassiske lederjob i danske selskaber, hvad enten det var i Italien, Brasilien eller København. Han var forbi ØK og endte som koncernchef for ISS.

Fra 2000 til 2012 havde han gang i sin anden karriere. Koncernchefstillingerne var skiftet ud med poster som bestyrelsesformand for selskaber som Navision, Superfos, Hempel, Thrane & Thrane plus en række andre selskaber, både som formand, næstformand og menigt medlem af bestyrelser.

Nu er han i gang med den tredje karriere, og den foregår ikke på golfbanen med andre modne mænd med et guldrandet CV. Waldemar Schmidt har valgt at skrive bøger om ledelse og give sine erfaringer videre til nystartede virksomheder. Det kan være som rådgiver eller investor, men også som aktiv bestyrelsesformand, som hjælper med at definere en ung virksomheds profil.

Denne december møder vi Waldemar Schmidt som bestyrelsesformand for Norbreeze og i selskab med medstifteren Anders Peter Juel Sauerberg.

»Waldemar kunne forstå vores ambitioner og sikre, at de blev formet til en forretningsplan,« siger Anders Peter Juel Sauerberg.

sss

Spring Singapore

I løbet af den første uge, Waldemar Schmidt var på besøg hos Norbreeze i Singapore, fik han sat ord på de tanker, som ægteparret havde gjort sig. Ved siden af Waldemar Schmidt havde ægteparret fået sponsoreret en McKinsey-analyse af Spring Singapore, som er en afdeling fokuseret på vækst under Ministeriet for Handel & Industri, der blandt andet har til opgave at hjælpe små og mellemstore virksomheder i landet. Staten Singapore har set, at to tredjedele af væksten kommer fra nye virksomheder. Derfor har man et veludviklet støtteprogram.

»Min analyse af Norbreeze mundede ud i en konklusion, hvor jeg foreslog, at jeg blev bestyrelsesformand. Jeg skrev et tiltrædelsesbrev med formål, mål og meget konkrete opgaver, som, jeg mente, var den rigtige løsning. Den var vi heldigvis enige om,« siger Waldemar Schmidt.

Han fortæller, at den blev grundlaget for den nye strategi, der skal løfte Norbreeze ud af entreprenørskabet til en velfungerende virksomhed, hvor der er klare krav til rapportering, budgettering, kontrakter osv.

»Det blev til en 2020-plan, og med få naturlige justeringer følger den vores bestyrelseskontrakt,« siger Waldemar Schmidt.

Det vigtigste i 2020-planen er en klar beskrivelse af ambitionerne. Norbreezes mål er at danne partnerskaber med 12-15 brands eller detailvirksomheder, ingen brands må fylde mere end 20 procent af omsætningen, og så skal Norbreeze være eksperter i at identificere, opbygge, udvikle og overtage brands, som ikke har fået fodfæste i Asien, men som har et stort potentiale.

Omsætningen skal gerne op på ca. 1,5 milliarder danske kroner, og der skal være en årlig vækst på 25 procent. Antallet af ansatte forventes at stige fra ca. 300 til 1.000, og så skal markedstilstedeværelsen udvides i landene omkring Singapore.

Den ambitiøse plan

I dag udgør Singapore 80 procent af Nor­breezes forretning, men den andel skal ned på 40 procent, mens tilstedeværelsen skal løftes markant i Hong Kong/Macau, Malaysia og Thailand.

Endelig skal Norbreeze satse betydeligt mere på e-handel gennem deres eget selskab Cocomi. Andelen ligger omkring én procent i dag, men skal op på 20 procent.

»Det er en ambitiøs plan,« understreger Waldemar Schmidt.

Ifølge Anders Peter Juel Sauerberg skal planen ses i lyset af, at Norbreeze skal kunne tåle at miste agenturer eller brands som Pandora. Den vil give et tilbageslag i 2016, da omsætningen flytter fra Norbreeze til Pandora, men det må Norbreeze indhente ved at tage nye agenturer og brands ind, som for eksempel Joe & The Juice, der lige er åbnet i Singapore, men som skal nå 60 juicebarer i Singapore og Hong Kong inden 2020.

Waldemar Schmidt lægger ikke skjul på, at han var i tvivl om, hvorvidt Joe & the Juice passede ind i konceptet, men han er blevet overbevist.

»Jeg skal på den ene side være med til at holde igen, for Anders Peter og Anne er ekstremt ambitiøse og entreprenante, på den anden side må jeg heller ikke være en bremseklods for de vilde ideer, som, når de er analyseret, viser sig at have stort forretningspotentiale,« siger han.

Men det vigtigste for Waldemar Schmidt er, at der er styr på strategien, på analyserne og ikke mindst på, at entreprenørskabet og ånden i en familiedrevet virksomhed kan overføres til et selskab, som opererer på lige vilkår med alle andre selskaber.

»Det kan virke underligt, men selv om Anders Peter og Anne ejer virksomheden og i princippet kan gøre, hvad de vil, er det vigtigt at have noget så banalt som en direktørkontrakt,« siger Waldemar Schmidt som illustration på, at det er ned i den mindste detalje, han og ægteparret har arbejdet med den strategi, som skal løfte Norbreeze op i en ny liga.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen