Berlingske Business
16:20Nu går afstemningen om EU-agentur i gang

Danmarks ølkonge vil lave børnetøj

Mikkel Borg Bjergsø
Mikkel Borg Bjergsø. Mikkel brygger øl under navnet Mikkeller. Foto:

Mikkel Borg Bjergsø, der ejer mikrobryggeriet Mikkeller, køber sig ind i det danske børnetøjsmærke Wawa. Det sker efter mærkets stifter, Johanna Topooco, kontaktede Bjergsø efter at have set ham i to DR-programmer.

En aften foran fjernsynet blev skelsættende for iværksætteren og designeren Johanna Topooco. Hun havde længe arbejdet på drømmen om at skabe et børnetøjsbrand udover det sædvanlige, men manglede kapital til at skyde projektet ud over rampen. Men først i DR-programmet »Kender du typen?« og kort efter i »Danske Iværksættereventyr« stødte hun på Mikkel Borg Bjergsø.

»Mikkels drive og ambitiøse tilgang til det, han tror på, gjorde indtryk. Det var så vigtigt for mig at finde en Wawa-partner, der forstod brandets koncept, og som med sin personlighed og business-erfaring kunne løfte Wawa til et højt niveau,«  fortæller Johanna Topooco, der derefter tog chancen og kontaktede Mikkel Borg Bjergsø.

mikkel bjergsø

Og Mikkel Borg Bjergsø kunne lide, hvad han hørte, da Johanne Topooco første gang fortalte om Wawa. Og i sådan en grad, at han nu har købt en andel i børnetøjsmærket.

»Det var tydeligt for mig, at Johanna er sindssygt dedikeret og opsat på at gøre Wawatil en succes. Hun har et sjældent engagement, og så er tøjet smukt designet, kvaliteten i top og idealerne bag meget sympatiske,« fortæller Mikkel Borg Bjergsø.

02BUSMikkeller-144338.jpg

Wawa, hvis første kollektion er ude hos ti forhandlere i flere lande, fremstiller tøj til børn mellem tre og otte år. Tøjet bliver produceret med et af tekstilbranchens strengeste miljøcertifikater GOTS, som står for Global Organic Textile Standard. Certificeringen garanterer strikse regulativer for alt fra brugen af kemi til genbrug og affaldshåndtering igennem produktionsprocessen.

Johanna Topooco bor i København med sin danske mand og deres to børn, men er datter af en svensk mor og en boliviansk far og har fundet inspiration i begge disse kulturer til sit bæredygtige tøjdesign.

»Jeg har haft adgang til to meget smukke verdener, der er meget kontrastfulde. Samspillet imellem dem forudsætter virkelig, at man har forståelse for deres forskelligheder og værner om deres fælles naturressourcer,« forklarer designeren, der savnede et tøjmærke til sin egen dreng, da han blev større.

Mikkel Borg Bjergsø brygger øl under navnet Mikkeller.

»Jeg ville gerne blive ved med at købe bæredygtige produkter med et lækkert design, men udbuddet af denne slags produkter var og er stadig meget begrænset. Vi er mange der går op i, at helt små børn skal have sunde produkter, men når de bliver større, følger udbuddet ikke med,« siger Johanna Topooco.

WAWA betyder barn på Aymara – et indiansk sprog, som man taler i Bolivia og Peru, og navnet er samtidig en del af Johanna Topoocos mellemnavn Warawara Wawa, som betyder stjernebarn.

Udover Johanna Topooco og Mikkel Borg Bjergsø er fotograf Amanda Hestehave og Bjergsøs ægtefælle Pernille Pang også partnere i WAWA. Hestehave bidrager med sin fotografiske ekspertise og viden til brandet, mens Pernille Pang, der er PR manager og designansvarlig i Mikkeller, tager hånd om PR-delen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen