Berlingske Business
09:34Tyskland: PMI faldt i oktober

Danmarks bedste vækstskaber ser mod nye horisonter

Billede
Michael Mortensen , direktør og stifter af byggevirksomheden Casa i Horsens. Til Entrepreneur of the Year konkurrencen.

Michael Mortensen har svært ved at stå stille. Han er Danmarks bud på en vinder i den globale finale i vækstdysten EY Entrepreneur of the Year, og nu afslører manden bag Casa A/S, at han allerede er i gang med sin næste satsning inden for husbyggeriet.

Det handler om at være i konstant bevægelse for Michael Mortensen – og denne uge er ingen undtagelse.

Den 43-årige erhvervsmand, som står bag det Horsens-forankrede entreprenørfirma Casa A/S, slår i disse dage sine folder i velhaverenklaven Monaco, hvor han repræsenterer dansk erhvervsliv i finalen til den internationale vækstdyst EY Entrepreneur of the Year. Dermed kommer han til at gå og gnubbe skuldre med de halvt hundrede andre nationale vindere i vækstdystens finale, som har Monacos guld, glimmer og glamour som baggrund.

Og det er ikke småprojekter, der er i rampe­lyset. Andre af årets vindere er feterede og respekterede virksomheder som den bragende finske spilsucces Softcell, den store hollandske Dutch Flower Group m.fl.

Michael Mortensen bliver hædret for sit virke i virksomheden Casa A/S, men i realiteten er han allerede videre. Siden erhvervsmanden i november kunne modtage klapsalver og håndtryk i den danske finale, har han nemlig solgt 60 procent af Casa A/S til kapitalfonden CataCap.

27BBMOMT2.jpg

Michael Mortensen er stadig chef for Casa A/S, men han afslører over for Berlingske, at han allerede nu ser mod nye horisonter.

»Jeg kan grundlæggende godt lide at starte nye virksomheder op. Jeg kan godt lide at udfordre det bestående og gøre en forskel. Det er det, jeg synes er sjovt som forretningsmand. Så jeg har allerede etableret typehusfirmaet Hybel, hvor vi vil forsøge at udfordre de eksisterende forretnings­modeller inden for husbyggeriet. Jeg er allerede i gang med nye projekter,« siger han.

Vigtigt med videre vækst

Michael Mortensen er stadig dybt involveret i driften af Casa A/S, og årsagen til, at han solgte størstedelen af ejerskabet, skal da heller ikke findes i, at han anser Casa A/S som en fuldt udviklet virksomhed og et lukket kapitel. Tværtimod, forklarer han.

»Casa er vokset voldsomt i en årrække, og der er potentiale til at forsætte den vækst. Men ejendomsbranchen er volatil og fyldt med risiko. Derfor havde vi brug for større likviditet. Det ville være den eneste ansvarlige måde at fortsætte væksten på. Alternativet ville have været at skrue ned for væksten,« siger Michael Mortensen.

Salget af aktiemajoriteten har dog ikke bare givet Casa A/S friere rammer. Det har også givet ophavsmanden luft om sig. Det betyder, at han kan komme i gang med nye projekter som typehusfirmaet Hybel og de øvrige ideer, der tumler rundt i hans baghoved.

For Michael Mortensen er essensen af et spændende og udfordrende liv som forretningsmand netop at få lov til at lege med de ideer. Salget af hovedparten af ejerskabet i Casa A/S har alt andet lige givet ham friheden til at gøre det, som han igen og igen understreger er omdrejningspunktet i hans karriere: Nemlig muligheden for at tænke nyt og udvikle.

»Jeg har svært ved at stå stille. Jeg får energi af at starte nye virksomheder op og udfordre de bestående markeder. Der er ikke noget mere tilfredsstillende end at flytte ting og gøre en forskel. Det er det, jeg lever for. Det er årsagen til, at jeg står op om morgenen,« siger han.

Det er ikke noget nyt fænomen, at den 43-årige entreprenør har det sådan. Allerede som teenager etablerede han – med en advokats hjælp – sin første virksomhed. Han er uddannet tømrer, men slog hurtigt ind på entreprenørvejen, og hans første store succes var HusCompaniet, som han drev sammen med sin far og solgte til kapitalfonden Axcel med stor fortjeneste.

27BBMib-Laursen1.jpg

Den økonomiske medvind fra Hus­Companiet lagde fundamentet for den karriere, som Michael Mortensen efterfølgende har forfulgt. Og spørger man ham, om der er en morale i den historie, han hidtil har kunnet fortælle, så vender han blikket mod de mennesker, der i sidste ende udgør en virksomhed.

Stort potentiale ved rette chance

Michael Mortensen mener nemlig, at mennesker ofte kan have et stort potentiale, selv om det måske ikke lige er åbenlyst ved første øjekast.

»Jeg tror på, at alt kan lade sig gøre. Ofte handler det om at give mennesker en chance og de rigtige rammer. Måske arbejder de bedst på den ene eller den anden måde. Folk er forskellige, nogle vil arbejde 60 timer om ugen, andre har det bedst med deltid. Min pointe er, at hvis du giver folk de rigtige vilkår og muligheder, så kan de overraske positivt,« siger han og tilføjer:

»Der findes næppe nogen større tilfredsstillelse end at se mennesker udvikle sig og vise deres potentiale. For mig er det fedt, hvis jeg eksempelvis kan tænde lyset hos en en nordjysk, ordblind dreng og få ham på en kurs, hvor man kan udvikle sig og blive til noget overraskende.«

Og det eksempel er ikke grebet ud af fantasien. Michael Mortensen har selv kæmpet med ordblindhed som barn og ung. Men det har ikke været en hæmsko for at udvikle sig til det, der i dag er en respekteret og feteret ejendomsentreprenør, som kan slå sine folder blandt erhvervseliten på Middelhavskysten. Han skulle bare have chancen.

27BBMSvendsenSport2.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen