Berlingske Business

Danmark på vej mod den fjerde industrielle revolution

14BUSProduktionspanel.jpg
Formand for regeringens Produktionspanelet og administrerende direktør for Danfoss Niels B. Christensen (tv.) præsenterer panelets rapport og overleverer anbefalingerne til erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) og uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R). Foto: Thomas Lekfeldt

Den industrielle revolution begyndte i slutningen af det 18. århundrede og er nu på vej ind i en helt ny og afgørende fase, som stiller store krav til Danmark. Derfor kommer det særlige produktionspanel nu med en række anbefalinger til, hvordan vi skal klare os fremover.

Danmark er på vej mod noget, der mest af alt minder om en ny industriel revolution. Det vil i givet fald være den fjerde af slagsen, efter at dampmaskinen i slutningen af 1800-tallet pludselig forandrede verden og gjorde det muligt at producere stribevis af varer med maskinkraft. Det blev begyndelsen på en ny epoke i menneskets historie og fik velstanden til at vokse med stor hast. Men kun få årtier senere indtraf den næste revolution. Det skete, da samlebåndet vandt frem omkring begyndelsen af det 20. århundrede. Ved hjælp af øget arbejdsdeling blev biler, køleskabe og et utal af andre forbrugs- og fødevarer markant billigere at anskaffe.

I begyndelsen af 1970erne indtraf endnu en revolution, der stadig er under udvikling. Den er ved at forvandle produktionen ved stadigt større brug af computere, elektronik og automatisering.

Men den fjerde industrielle revolution, som består af robotter og helt nye og meget avancerede materialer, er så småt ved at gøre sit indtog. Den vil skabe en automatisering og digitalisering i en grad, så varer kan fremstilles helt uden berøring fra en menneskehånd og finder frem til sine kunder og brugere på en måde, som aldrig før er set.

»Fremtidens job i industrien bliver ikke smede i kedeldragt. Det bliver dybt avancerede og nogle af de mest værdifulde job, vi har herhjemme, hvor en ansat let kan tjene mere end en ingeniør gør i dag. Vi står foran den fjerde industrielle revolution,« siger Niels B. Christiansen, der er administrerende direktør for Danfoss.

Han er også formand for regeringens Produktionspanel, som netop har afleveret 20 konkrete forslag til regeringen. De er et samlet bud på, hvordan dansk erhvervsliv skal klare sig i den fremtid, som med stor sikkerhed er på vej, hvor almindelige job og mænd i blå kedelragter erstattes af højtuddannede specialister og robotter, og den fjerde industrielle revolution begynder at rulle.

Hvis Danmark skal klare sig i den fremtid, skal det gøres mere interessant at investere i Danmark, vurderer Produktionspanelet. Men der er også brug for flere dygtige medarbejdere i industrien, og at fokus på produktion, teknologi og naturvidenskab dyrkes op allerede i folkeskolen. Men også, at der kommer flere med en videregående uddannelse inden for teknik og naturvidenskab, og der sker en markant øget indsats for at udbrede de nyeste produktionsteknologier, materialer, automatisering og digitalisering.

Farvel til 75.000 job

Koncernchef Peder Holk Nielsen fra Novozymes vurderer, at det nærmest for alt i verden gælder om at holde fast i og også oprette flere af de nye og moderne produktionsjob, som er på vej i danske industri- og fremstillingsvirksomheder.

»For vi er nødt til at have produktion i Danmark for også at have forskning, udvikling og et højt teknologisk niveau. Udviklingsopgaverne og forskningen hænger meget tæt sammen med produktionen,« siger han.

Produktionspanelet er sammensat af personer med stort kendskab til produktion i Danmark og består af i alt 11 personer fra eksempelvis erhvervsliv og fagbevægelse – deriblandt koncernchef for Novozymes Peder Holk Nielsen, koncernchef i Arla Foods Peder Tuborgh, administrerende direktør i LEO Pharma Gitte P. Aabo, og formand for CO-industri Claus Larsen.

De har i tæt ved et halvt år forsøgt at finde svar på, hvordan vi stopper det tab af industrijob på 75.000 personer, som har fundet sted siden 2008. Udviklingen betyder, at hvert femte industrijob herhjemme er forsvundet, så der nu kun er 286.000 tilbage. Dermed bidrager industrien nu betydeligt mindre til den danske velstand, end tilfældet er i Tyskland, Sverige eller andre rige OECD-lande. Skal det lykkes at vende den udvikling, er der brug for en lang række tiltag.

»Nogle håber, at jeg har den her »silver bullet« i lommen, hvor man kan sige, at »vi kan bare gøre sådan«, så er det løst. Men der er ikke nogen nem og enkel løsning. Det er et langt, sejt træk, der skal til inden for en masse områder. Men overordnet set er det vigtigt at gøre det attraktivt at investere i Danmark, at sikre gode vilkår for udviklingen af konkurrencedygtig produktion og sikre flere dygtige medarbejdere til produktionen,« siger Niels B. Christiansen.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) siger hertil, at Produktionspanelets anbefalinger hænger godt sammen med de vækstinitiativer, som regeringen allerede har sat i søen.

»Hvis man ønsker, at Danmark skal stå stærkt som produktionsland, findes der hermed en guide til, hvordan man bærer sig ad med at få succes. Vi kan selvfølgelig ikke opfylde det hele fra dag til dag, men har man en vision om at udvikle Danmark som produktionsland, har man guiden her,« siger ministeren.

Næste industrielle revolution er under udvikling, og hvad den så vil bringe med sig og få af konsekvenser, står stadig hen i det uvisse. Men hvis vi ikke skubber produktionen herhjemme i den rigtige retning, kommer vi til at se på, mens andre lande løber med det hele, vurderer Produktionspanelet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen