Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Danfoss: Derfor er vi med

Danfoss
Foto:

Termostatkæmpen Danfoss har arbejdet med trådløs netforbindelse i sine termostater i flere år for at løse et lavpraktisk problem. Men nu banker fremtiden på døren.

Den danske termostatproducent Danfoss har i årevis arbejdet med en teknologi, der spås stor betydning i fremtiden. Allerede for over otte år siden begyndte Als-virksomheden at lege med trådløs forbindelse i nogle af sine produkter.

Danfoss valgte at satse på den nyudviklede teknologi fra den danskfunderede tech-virksomhed Z-Wave, men det er ikke kun for at dykke ned i mulighederne i den spirende teknologi. Det handlede lige så meget om, at Danfoss forsøgte at finde løsningen på et praktisk problem, forklarer Jesper Kjeldsen, der er ansvarlig for implementeringen af teknologien ved Danfoss.

»Grundlæggende gør den trådløse kommunikation det utroligt nemt at lave installationer i ét- og to-familieshuse, hvor det kan være svært at trække nye kabler. Og fordi Z-Wave-teknologien laver sit eget netværk, kan det trådløse signal bruge andre enheder i netværket til at komme rundt om forhindringer som f.eks køleskabe eller andre store metalobjekter, der normalt er en udfordring for trådløse signaler,« siger han og tilføjer:

»Derudover handler det om, at kunden får mulighed for at styre sit varmesystem fra en central konsol, og at der kan spare penge ved at styre forbruget bedre. Typisk er tilbagebetalingstiden på sådanne systemer mange år, men med de trådløse termostater er den to-tre år.«

28BUSvaekst-inde.jpg

Han forklarer, at de trådløse løsninger bliver mere og mere udbredte, da fordelene er åbenlyse, og da teknologien ikke i sig selv gør Danfoss-termostater væsentligt større og klodsede. Samtidig er de praktisk anvendelige. Det er de bl.a. fordi, at batterierne deri er af samme standardtype, som man køber i et supermarked.

Så de trådløse termostater æder sig stille og roligt ind på markedet i takt med, at ældre varmeanlæg og termostater bliver skiftet landet over og moderniseret. Jesper Kjeldsen mener, at man først er begyndt at se perspektiverne i teknologien.

»Det giver en masse muligheder, at man kan kommunikere med enhederne. Det i forbindelse med service, vedligehold og energioptimering, og så kan man lade systemerne arbejde sammen. Varmepumpen kan eksempelvis måske lige blive et par procent mere effektiv, hvis den får data fra termostaterne. Vi har bare set starten. Der er masser af muligheder,« lyder det fra Danfoss’ Jesper Kjeldsen.

Danfoss

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen