Berlingske Business

CSR centralt i rekrutteringsprocessen

25BUSmorten-ebbesen.jpg
Morten Ebbensen har stået i spidsen for Siteimprove i over ti år. Nu er softwarevirksomheden for alvor ved at få internationale vinger. Men det ændrer ikke ved, at Siteimprove er forankret i den danske hovedstad, fortæller virksomhedsstifteren. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Krisen er ved at være sejlet agterud, og kampen om IT-specialisterne er i fuld gang. Danske Siteimproves overtalelsesargument er et godt image – på flere måder.

Corporate Social Responsibility (CSR) er i dag mere end en smart etiket. Fokus på samfundsmæssig ansvarlighed er for mange virksomheder et indsatsområde, hvor man satser på afkast. Måske ikke i traditionel forstand, men virksomheder handler også om andet. Det mener i hvert fald stifteren af og topchefen for danske Siteimprove, Morten Ebbesen. Hans virksomhed står bag et system af automatiske systemer, der kan finde fejl og uhensigtsmæssigheder på virksomhedskunders hjemmesider. Virksomheden er på heftig international vækstkurs, og det er i det lys, at nogle af CSR-elementerne begynder at give pote.

»Vi har arbejdet systematisk med CSR siden 2010. I begyndelsen var det da lidt med skepsis, og jeg greb mig da i at tænke »Hvorfor nu det? Vi betaler vores skat og er imod korruption«, men det går jo gradvist op for én, hvordan ting kan give mening på flere måder,« siger han.

For én ting er, at vide, at man trækker samfundet i den positive retning ved at understøtte projekter, som dem, Siteimprove sender midler efter – der i høj grad handler om bedre vilkår for blinde og synshandicappede. En helt anden ting er, hvordan det kan påvirke ens produkt og renommé.

Ligger i krig

For Siteimprove har som del af sit virke fokus på, hvordan eksempelvis svagtseende oplever virksomheder eller offentlige instansers hjemmesider. Det er med et mantra i baghovedet om, at virksomheden vil gøre internettet tilgængeligt for alle.

Og det fokus er med til at gøre virksomheden Siteimprove attraktiv på en anden måde, forklarer stifteren.

»Når det kommer til at tiltrække de rigtige IT-eksperter, så ligger vi jo i krig med virksomheder som Falcon Social, Trustpilot og mange flere. Og det ikke bare om medarbejdere, der er fra Danmark. Vi vil gerne tiltrække udenlandske eksperter her til hovedkontoret i København og til vores udenlandske datterselskaber. Og her betyder image meget,« siger Morten Ebbesen og tilføjer:

»Når man skal stå og vælge mellem potentielle arbejdsgivere, betyder CSR noget. At en virksomhed vil løfte noget, at den vil forandre noget, giver mening. Det oplever jeg specielt blandt amerikanere. De har en stærk tradition for godtgørende arbejde, og derfor forstår og anerkender de det. Og det tror jeg, kan være noget, der gør, at de vælger os frem for andre.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen