Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Crowdfunding - Her er de største danske succeser

Crowdfunding MATE
Crowdfundig: Så mange mio. har danske projekter fået. MATE. bike har DK-rekord. Her søskendeparret Christian Adel Michael, og Julie Kronstrøm Carton med deres sammenfoldelige el-cykle "Mate" Foto:

31 gange har danske iværksættere hentet mindst 500.000 kroner via crowdfunding. Men hvem er de, hvilken platform har de brugt og hvilket succesfuldt projekt har flest støttet? Du kan blive klogere på dansk crowdfunding lige her!

Mindst 500.000? Det er sket 31 gange. Det dobbelte? I 18 tilfælde. Mindst.

Selvom »Crowdfunding« endnu er et relativt nyt begreb i den danske iværksætterverden, har flere haft stor succes med finansieringsformen, der bygger på støtte og forudbestillinger. Det viser en ny analyse fra Dansk Crowdfunding Forening, der afslører, at i mindst 31 tilfælde, er det lykkedes danske iværksættere at rejse en halv million kroner eller mere via såkaldt »Reward-crowdfunding«, og i 18 tilfælde er det ligefrem lykkedes at fremskaffe det dobbelte.

Rekordindehaverne er søskendeparret Christian Adel Michael og Julie Kronstrøm Carton, der står bag elcyklen MATE.bike, men de er ikke de eneste, der har haft succes med crowdfunding.

Af de 31 projekter, der har rejst en halv million kroner eller mere, er 26 blevet lanceret på Kickstarter, mens fire har haft hjemme på den anden internationale platform i undersøgelsen, Indiegogo. Én gang er det lykkedes et projekt på den danske pendant, Booomerang, at komme over den magiske grænse.

Men kigger man på de projekter, der har modtaget mest støtte er billedet et lidt andet: Her placerer to Indiegogo-kampagner - MATE.bike samt Airtame - sig helt i front, mens Støt i bytte for mad og drikke fra Folkets Hus hiver Booomerang ind på en tredjeplads i enkeltstående projekter.

Ifølge formanden for Dansk Crowdfunding Forening, Frederik Ploug Søgaard, er det ikke overraskende, at Kickstarter er den mest populære crowdfunding-platform. Sådan forholder det sig nemlig også internationalt:

»Man vil se et lignende billede i andre lande, tror jeg. Kickstarter er større både på antal af projekter, antal af backers og målt på penge, der bliver rejst. Desuden har de brugt nogle kræfter og nogle ressourcer på at blive kendt i Danmark,« forklarer Frederik Ploug Søgaard, inden han kommer med et forsigtigt bud på, hvorfor det alligevel er to Indiegogo-projekter, der ligger øverst på listen:

»Platformene henvender sig ofte til nogle forskellige målgrupper. På Indiegogo ser man ofte gadgets-nørder, mens Kickstarter er de kreatives platform. Så det kan godt være, at der er et lidt færre folk på Indiegogo, men de er nok mere købestærke,« siger Frederik Ploug Søgaard.

Undersøgelsen viser desuden, at på ét parameter er MATE.bike langt fra toppen. Nemlig på antallet af støtter. Her indtager Airtame og deres trådløse HDMI-stik en klar førsteplads i dansk kontekst. Flere end 14.000 støtter nåede de at få, inden de lukkede deres crowdfunding-kampagne. Det er mere end fire gange så mange som MATE.bike, hvis produkt dog er noget dyrere. Det er derfor, at MATE.bike kan glæde sig over at have haft Danmarkshistoriens mest succesfulde crowdfunding-kampagne, selvom de modtaget støtte og forudbestillinger fra færre personer.

21-03/17: Bemærk: Tallene var ikke nødvendigvis opdateret pr. artiklens udgivelsesdato, den 19. december 2016. De stammer derimod fra en rapport Dansk Crowdfunding Forening færdiggjorde inden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen