Berlingske Business
08:28Novo får rygklap fra Goldman i mat marked

Cromian-hold klar med global opskrift-app

pix-mad
Foto:

Iværksætterne bag indkøbs-applikationen Chaser tager næste skridt. De har nu sendt app’en Foodoo i omløb, og den er et bud på et globalt madopskrifts-delingssystem – og meget mere.

Madopskrifter, ingredienser, indkøb. Tag de tre elementer, rør dem sammen i en smartphone-applikation, og så har du en nybagt funktion, som har potentiale til at løfte øjenbryn. Det mener i hvert fald 13-mandsholdet i teknologi-startupen Cromian IVS, der også står bag indkøbs-applikationen Chaser, og som nu tager skridtet videre.

Den københavnske startup-virksomhed er vokset ud af studiemiljøet på Copenhagen Business School og IT-Universitetet, og den baggrund præger da også visionerne i virksomheden. Forretningsplanen er digital, ambitiøs og er fokuseret på international vækst og cashflow.

Foodoo-applikationen har som mål at samle madopskrifter på tværs af fysiske og elektroniske skel. Den trækker opskrifter fra sites som Alletiders Kogebog, opskriftsbloggere og brugernes egne opskrifter. Dataen ligger til grund for de indkøbslister og indkøbsforslag, som app’en herefter kreerer. Når opskriften skal følges, skal brugeren bl.a. sendes videre til det oprindelige site eller blog, og som derfor ikke mister internettrafik på samarbejdet med Foodoo.

Tirsdag

Ifølge Cromian-medstifter og innovationsansvarlig Kristoffer P. Nielsen skal hele konceptet spejles i en idé, og den er at rydde op i en informationsjungle og gøre opskrifter nemme at komme til. Den skal gøre det nemt og overskueligt at planlægge og lave mad – og er for det typisk travle hverdagsmenneske.

»Der er mange madopskrift-sites, men de efterlader ofte én kulret i hovedet, når man bliver præsenteret for så mange overvældende opskrifter. Vores app er mere simpel. Vi viser indledende kun få opskriftforslag ved en søgning. Vi gør det simpelt, så app’en bliver nem og tilgængelig at bruge,« siger han.

Grundideen er at skabe ét sted, som man via ens smartphone nemt kan tilgå.

»Foodoo er designet til at gøre alle dine opskrifter mobile, og det spiller ingen rolle, om det er bedstemors gamle favoritter, opskrifter fundet i magasiner eller på internettet. Med Foodoo er det muligt at samle alle favoritopskrifterne i sin egen mobile kogebog,« siger han og tilføjer:

»Derudover er app’en i stand til at generere indkøbslister, som gør det nemt og overskueligt at handle ind til én eller flere opskrifter.«

Indtjeningen fra app’en kommer i første omgang fra reklamebannere, hvilket giver mening, da det er en forbrugerorienteret applikation. Derudover er der indtjeningsmuligheder i »brand placement«, hvor et varemærke kan dukke op ved indtastninger – f.eks. at cornflakes kan blive til Kellogg’s Cornflakes.

Foodoo kan ses som en slags forlængelse af Chaser-app’en, som Cromium IVS også står bag. Den er en avanceret serverbaseret indkøbsapplikation, hvor brugeren kan taste sine fødevareindkøb ind, og hvor app’en herefter kan guide én hen til de supermarkeder, der tilbyder varerne – og sortere ud fra, hvad der eksempelvis er tættest på, billigst m.m. Chaser-app’en har haft relativ succes med mere end 25.000 downloads siden åbningen i 2014.

18BUSChristian-Wylonis.jpg

Håbet for det i høj grad stifterfinansierede Cromian-hold er at kunne skabe et globalt miljø, hvor brugerne kan få international inspiration og trække opskrifter fra en lang række engelsktalende lande samt Skandinavien. Især de engelsktalende lande er i den forbindelse interessante, da det vil kunne give en brugervolumen, der vil give mening, når det kommer til annonceringsindtægter.

Til at begynde med satser virksomheden i den forbindelse hovedsageligt på lande som Australien og New Zealand. Herefter kan de store engelsktalende nationer følge. Ambitionerne er høje i det unge 13-mandsteam bag Cromian IVS – og udgangspunktet er iværksættertrang og en sult på vækst.

Innovationsansvarlig Kristoffer P. Nielsen fortæller Berlingske, at virksomheden er i dialog med potentielle investorer, så det er tilsyneladende andre end Cromian-holdet selv, der ser muligheder i det danske koncept.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen