Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Coop etablerer nyt crowdfundingsystem: Og renten er høj, hvis du satser

Coop åbner nyt crowdfunding-system
RB plus. Arkivfoto: /Foto: Preben Madsen Foto:

Coop går nu ind i et nyt crowdfunding-system, der skal hjælpe små virksomheder med at komme ind på markedet. Og renten er høj, hvis virksomheden kaster penge af sig.

Går du og drømmer om, at din lokale landmands grøntsager bliver sat på hylderne i supermarkedet? Så kan du selv gøre noget ved sagen. For Coop har oprettet et helt nyt projekt, hvor almindelige mennesker som dig og mig, kan hjælpe små virksomheder med at komme ind på dagligvaremarkedet.

Fredag: Joachim B. Olsen

Coop Crowdfunding hedder projektet, hvis vision er at gøre det nemmere og billigere for producenterne at skaffe penge til at få deres varer ud i butikkerne. Blandt andet gennem en hjemmeside, hvor de forskellige virksomheder bliver vist frem, og hvor man kan støtte dem. Det fortæller Charlotte Skovgaard, der er projektdirektør for det nye foretagende.

Bycykel

»Vi kan se, at der rundt omkring i landet er en række fødevareproducenter, der har en masse gode ideer. Store som små virksomheder, der brænder for det, de laver, men har svært at skaffe finansiering. Og Coop har 1,7 millioner medlemmer, der har mulighed for at støtte projekterne, og vi vil gerne bygge bro mellem de parter. Og til sidst håber vi på, at få endnu bedre mad på bordet,« siger hun og fortæller videre, at hun mener, det er i fin tråd med Coops andelstanke, som virksomheden har dybe rødder i, og kalder projektet for »Andelsbevægelsen 2.0«.


AIRBNB-CHINA/

Der er to slags måder at støtte på: Man kan investere i små iværksættere med helt ned til 100 kroner. Her får man så tilbudt vareprøver eller besøg hos producenten. Og så er der mulighed for at udlåne penge - fra 1000 kroner og opefter. Renten for den, som låner pengene ud er mellem tre og ti procenter alt efter hvor høj risiko, der er i virksomheden. Jo højere risiko, jo højere rente. Men man kan også miste de penge, man smider efter producenter.


GERMANY- HOUSING/COURT

»Der en potentiel risiko for, at man mister sine penge. Men det er vigtigt at sige, at hele ideen er at brede risikoen ud på mange hænder. Så hvis 300 borgere låner en virksomhed 100 kroner hver, så er der mange, der løfter lånet, og man har købt en andel. Men der er en risiko, det er rigtigt,« siger Charlotte Skovgaard.

Delebil

Coop har indgået aftale med Lendino, som skal drive den IT-løsning, som anvendes til etablering og administration af de enkelte crowdfunding-projekter. Det er desuden også dem, der kreditvurderer de tilmeldte virksomheder.

Charlotte Skovgaard kommer fra et job som direktør i Coop Bank, som hun har været med til at etablere. Til spørgsmålet om banken får en rolle i det nye projekt, siger hun:

»Jeg tror, at det, at Coop har banken under sine vinger, gør, at vi kan gå ind i denne type projekter. Det kræver noget finansiel indsigt at involvere sig i det, men det er ikke banken, der kreditvurderer virksomhederne. Det er Lendino,« siger hun.

Når virksomheder tilmelder sig er det i første omgang gratis. Det koster ikke noget, hvis virksomheden ikke opnår at samle det pengebeløb ind, som de håber på. Etableringsgebyret bliver først udløst, hvis projektet bliver fuldtegnet, fortæller Charlotte Skovgaard.

 

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen