Berlingske Business
14:46Svensk entreprenørkoncern straffes for nedjustering

Christian Stadil poster penge i dansk tech-iværksætter

10BUSWoomio.jpg
Overskrift
Christian Stadil (til venstre) har investeret i den digitale virksomhed Woomio, der skal hjælpe virksomheder med at skelne mellem gode og dårlige bloggere. Her er han fotograferet sammen med den ene af stifterne, Zeth Edwardsen.
 

Hummel-ejer Christian Stadil har sammen med kendt investor postet millioner i iværksætterfirma, som vil sikre detailvirkomheder reel værdi i digital markedsføring.

Digitaliseringen har givet meningsdannere som stylister, modebloggere og social media-fænomener hidtil uset magt i forhold til forbrugernes adfærd.

Ved at poste et enkelt billede promoverer trendsettere et produkt over for hundrede, tusinde eller nogle gange millioner af følgere, og det er selvsagt guld værd for virksomhederne, som betaler millioner for at få de mest populære personligheder til at »tale« om netop deres brand.

Men hvilken konkret værdi skaber bloggere for virksomheder?

Stadil og co. i verdensomspændende wifi-eventyr

Det mener en ny, dansk virksomhed med navnet Woomio at kunne svare på, og stifterne Zeth Edwardsen og Torsten Bjørn Petersen har fået økonomisk opbakning fra nogle af de rigtigt tunge drenge i investormiljøet, nemlig Christian Stadil, som blandt andet ejer Hummel, og Klaus Nyengaard, som er kendt som manden, der rullede Just-Eat ud globalt.

Pix-Nyengaard

Han gjorde Just Eat global  - 1

»Noget af det, som Klaus og jeg faldt for, var, at der allerede er en stor spiller, Rewardstyle, på markedet, som har gjort det her til en rigtig god forretning. Dem, der for alvor tjener penge, er second movers eller third movers, som optimerer det eksisterende, når de første børnesygdomme er taget,« siger Christian Stadil og tilføjer, at Woomio ikke blot er en copy paste-udgave af Rewardstyle.

»Det er en bedre platform specielt i forhold til, hvad vi som brands og butikker kan lære om vores kunder,« siger han.

Formået med Woomio er at gøre relationen mellem brands og bloggere gennemsigtig ved at måle og synliggøre brugeradfærden på blogs og i webshops. Platformen er baseret på ideen om, at virksomheder kun skal betale et cut af den omsætning, som bloggere reelt genererer.

12BUSLars-Buch.jpg

Markant stigning på området

USA er længere fremme end Europa på området, og dér er affiliate marketing, hvor en virksomhed kun betaler for leverede resultater, steget markant de seneste år. Ifølge analyseinstituttet Forrester Research brugte amerikanske virksomheder i 2009 1,9 milliarder dollar på den type marketing, mens tallet i 2016 forventes at være 4,5 milliarder dollar.

Beløbet til bloggere udgør dog endnu kun en mindre del, men det er netop den forventede vækst på det område, som Christian Stadil forventer, at Woomio kan vokse med.

Stadil

»Markedet for bloggere er lige begyndt, og jeg har meget stor tiltro til, at vi kan vokse i takt med det,« siger han.

Iværksætter og medstifter af Woomio, Zeth Edwardsen, har brugt to år på at finde den rigtige formel på en forretningsmodel, og han er glad for, at Klaus Nyengaard og Christian Stadil ikke kun kommer med penge, men også giver sig tid til at stille de spørgsmål, som en iværksættervirksomhed har brug for.

»Du kan ikke gøre det selv, så det var vigtigt, at vi fandt nogle investorer, som ville komme med mere end bare penge,« siger Zeth Edwardsen.

Stifteren mener, at affiliate-branchen har »sovet i 20 år«, men med den nye platform vil gøre datamaterialet mere forståeligt og tilgængeligt for detailhandlere.

»PR, marketing og e-commerce arbejder alle sammen med bloggere på forskellige måder. I bund og grund ved man ikke, om det har en reel effekt, om man bruger den ene blogger eller den anden,« siger Zeth Edwardsen.

I første omgang vil Woomio have bloggere med om bord med det argument, at bloggerne med mere gennemsigtighed bliver mere uafhængige af brands. Dernæst skal virksomhederne med, men der er noget benarbejde at gøre, inden det for alvor slår igennem.

style

Halvdelen virker

I hvert fald har Christian Stadil ikke fået overbevist sin egen virksomhed Hummel om, at Woomio er svaret på dens udfordringer. Alligevel er han ikke i tvivl om, at Woomio har potentiale til at hamle op med amerikanske Rewardstyle.

»Marketing i dag er stadig sådan, at jeg ved, at halvdelen af det virker, men jeg ved ikke hvilken halvdel. Vi leder stadig efter platformen, som bliver målbar værdi, og her har vi altså noget, som kan måle den værdi,« siger Christian Stadil.

Stifterne af Woomio ejer aktiemajoriteten i Woomio, mens resten er fordelt mellem Stadil, Nyengaard og en tredje medinvestor, Hans Ole Klingenberg.

TV:Stadil og iværksætter satser på digital overskuelighed

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen