Berlingske Business

Business som budskab

Den saudiarabiske iværksætter Lateefa AlWaalan står bag kaffe­konceptet Yatooq Coffee. Hun håber, at hendes succes kan blive et forbillede for andre kvinder i landet.

Monaco: At brygge arabisk kaffe er en delikat og kompliceret proces. I 20-30 minutter skal der ristes, kværnes, doseres, krydres og brygges i skvulpende vand, inden kaffen skal hvile under låg og bundfalde, før man kan lade sig henføre til en aromatisk sanseoplevelse a la arabica.

Det er altså noget mere omstændeligt end at fylde et par skefulde pulver i filteret på kontorets snøftende kaffemaskine, trykke på en automatknap eller smide en kapsel i køkkenets nye vidundermaskine. Men det har den saudiarabiske iværksætter Lateefa AlWalaan lavet om på.

»Arabisk kaffe er central i alle sociale samlinger i Saudi-Arabien, men der har været nul innovation. Med Yatooq Coffee begyndte vi med at lave vores egen blanding, som kun tager syv minutter at brygge, og nu har vi udviklet en kaffemaskine, der kan klare arbejdet, mens man gør andre ting,« siger hun og fører et glas isvand til munden under den bagende sol i Monaco, hvor Berlingske møder hende.

Både kaffe og maskine sælges i dag til flere af Golf-staterne og har også gjort indtog i blandt andet USA og Storbritannien. Inden for få år håber Lateefa AlWalaan, at den lettere produktion vil gøre arabisk kaffe til en global trend eller i hvert fald sætte drikken på caféernes menukort.

»Yatooq« kommer af det arabiske ord for at længes, og det er ikke kun kaffe, som fylder Lateefa AlWalaan med passion. Som stifter af non-profit organisationen CellA+, hvis navn er afledt af det arabiske ord for »forbindelse«, arbejder hun benhårdt for at inspirere og hjælpe andre kvinder fra sit land.

»Indtil 2011 var det ulovligt for en kvinde at lede en virksomhed. Jeg begyndte tre måneder, før loven blev ændret og måtte få en af min fars venner til at skrive under på papirerne,« siger Lateefa AlWalaan, som kommer fra en familie af entreprenører og er højt uddannet inden for forretning og programmering.

I år er hun valgt som Saudi-Arabiens finalist i iværksætterdysten EY World Entreprenuer Of The Year, men ifølge Lateefa AlWalaan sidder mange andre saudiarabiske kvinder stadig fast i et mere traditionelt rollemønster med meget nære relationer. Hun tror derfor, at der ligger et stort potentiale i at aktivere kvinderne i mere forretningsprægede netværk, hvor de kan udveksle ideer og hjælpe hinanden i gang.

»Vi er gået fra 80 til 3.000 medlemmer siden begyndelsen, og jeg håber, at der i fremtiden kommer endnu flere. Det er mindst lige så hårdt at drive en nonprofit, som det er at styre Yatooq Coffee. Men hvis det skaber en vedvarende forskel, er det det hele værd,« siger hun med et bredt smil.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen