Berlingske Business

Britiske Rentokil vil købe alle danske rivaler

22BUSPix-Rentokil-153848.jpg
Nye EU-regler stiller større krav til investeringer hos skadedyrsbekæmperne. Derfor vil Rentokil konsolidere markedet. Foto: Scanpix

Rentokil, der har tætte historiske forbindelser til Danmark, er klar til at give et købstilbud til alle danske skadedyrs­bekæmpere. For fremtiden tegner dystert for de mindre i branchen, siger briternes danske chef.

Alle danske skadedyrsbekæmpere kan se frem til få et tilbud fra den britiske koncern Rentokil. Virksomheden frier til hele branchen og er klar til at købe heftigt op i Danmark, siger Rentokils danske chef, Kristian Linder.

Han mener, at hele den danske branche bør overveje briternes tilbud grundigt, fordi nye regler vil gøre det meget svært fremover at klare sig alene.

»Hvis de mindre aktører skal nå at få noget ud af deres livsværk, inden de mister deres marked og kunder, skal de hellere komme til os og lade os købe dem,« siger adm. direktør Kristian Linder fra Rentokils danske selskab i et interview med Berlingske Business.

19MAGNovo2-100210.jpg

Han siger, at markedet for skadedyrs­bekæmpelse i de kommende år vil gennemgå store forandringer. En ny EU-regulering fra sommeren 2016 betyder, at det fremover bliver forbudt at have permanent rottegift liggende i rottefælder. Baggrunden for reglerne er et forsøg på at modvirke den voksende resistens blandt rotter, at beskytte miljøet og at forhindre, at giften spreder sig til andre dyr i fødekæden, for eksempel rovfugle.

Det betyder, at skadedyr fremover skal bekæmpes med grønnere og mere højteknologiske løsninger. Kristian Linder mener, at det stiller store krav til, hvor meget kapital virksomhederne har til rådighed.

»De systemer, der kommer på markedet nu, er væsentligt dyrere end for eksempel en blikkasse med lidt gift i. Det presser de mindre virksomheder på deres kapitalbehov, og det har ændret markedet bemærkelsesværdigt meget,« siger Kristian Linder.

Tusindevis af danskere ifølge en ny opgørelse valfarter til ud

Kristian Linder vil meget gerne i dialog med både de mindre og de helt store spillere på det danske marked for skadedyrsbekæmpelse.

»Dem, vi er interesseret i, er ca. 20 danske virksomheder. Og hvis det er muligt, har vi mulighed for at købe alle aktører på det danske marked. Det vil vores britiske moderselskab give os kapital til,« siger Kristian Linder.

Han fortæller, at hovedselskabet Rentokil med en omsætning på ca. 20 mia. kroner i 2016 meget direkte har kommunikeret til datterselskaberne i Norden, at de skal forsøge at købe de konkurrenter, der passer ind i briternes forretningsmodel.

»Det her kommer til at ske i hele Europa, og derfor har vores moderselskab i Storbritannien sagt, at vi skal tale med alle aktører på markedet og forsøge at købe så mange som muligt. Vi har allerede to opkøb og er i dialog med flere,« siger Kristian Linder.

Har købt to konkurrenter

Rentokil, der er et af Europas største selskaber inden for skadedyrsbekæmpelse, overtog sidste år Barslund Skadedyrskontrol i Hvidovre ved København, og det britiske selskab har netop overtaget Danica Skadedyrssikring.

»Vi vurderede, at det vil give meget mere at gå sammen med en af de store. Det ville kræve mange flere økonomiske ressourcer at stå alene fremover,« forklarer Kim Vorsholt, der ejede Danica Skadedyrssikring.

Naturlegeplads fra Guldborg Legepladser

Rentokil har 80 skadedyrsbekæmpere og sidder på godt 20 pct. af markedet i Danmark. Den andel skal vokse.

»Vi har nu købt to af vores konkurrenter og overtaget deres forretning og medarbejdere, som får mulighed for at blive endnu dygtigere. Vi kommer til at købe flere, vil jeg godt love. Vi vil ud og vokse, og vi er også tvunget til det, som markedet udvikler sig,« siger Kristian Linder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen