Berlingske Business

Bred politisk vilje til at se på produktiviteten

 Benny Engelbrecht
»Man løber en åben ladeport ind, når man anbefaler at gennemføre Produktivitetskommissionens anbefalinger. Det er som at anbefale regeringen at gennemføre regeringens politik« lyder budskabet fra socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht. Foto:

Venstre og Socialdemokraterne er enige om, at produktiviteten skal forbedres. S lægger vægt på bedre konkurrence på hjemmemarkedet og V på skattetryk og udlicitering.

Vi er parate, og de borgerlige skal bare sige til, hvis de vil have bedre produktivitet. Så kort kan man sammenfatte budskabet fra socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht.

»Man løber en åben ladeport ind, når man anbefaler at gennemføre Produktivitetskommissionens anbefalinger. Det er som at anbefale regeringen at gennemføre regeringens politik. Men hvis man skal gøre noget ved det, der ligger i Produktivitetskommissionens anbefalinger om øget konkurrence på hjemmemarkedet, kræver det en politisk vilje, som er bredt funderet. Nu må vi se, om de borgerlige vil i arbejdstøjet, og Produktivitetskommissionens anbefalinger bliver lakmusprøven på, om det kan lade sig gøre at forbedre produktiviteten på hjemmemarkedet sammen med de borgerlige. Denne regering er ikke bundet op på at være gode venner med enkeltområder inden for erhvervslivet, men fra borgerlig side har vi set, at der har været en vis skepsis, når vi har lagt forslag frem, der skulle forbedre konkurrencen som for eksempel en ændring af ejendomsmæglerloven. Men det er nok ikke forkert at sige, at forslaget vil give ejendomsmæglerne mindre marginer.«

24BUS20030210-107333-9.jpg

Benny Engelbrecht er til gengæld kritisk overfor, at man tager udgangspunkt i 2008, når man bedømmer udviklingen i konkurrenceevnen.

»Så får man noget, der ikke ser så godt ud, men det er let gennemskueligt spin. Jeg er mere optaget af, hvordan det er gået med konkurrenceevnen, siden den nuværende regering tiltrådte, og så ser det langtfra så sort ud.«

Kim Andersen, Venstres erhvervsordfører, anerkender, at »den nuværende regering har også gennemført fornuftige ting, men det skyldes også, at vi har været en fornuftig opposition«.

Og siger han, »der er brug for flere ting. Vi skal have nedsat skatter og afgifter, der rammer danske virksomheder hårdere end virksomheder i landene omkring os. Vi er parate. Vi skal også have mere konkurrenceudsættelse om offentlige opgaver, og vi skal sikre, at vi har et uddannelsessystem, der i højere grad rammer erhvervslivets behov. Tallene viser, hvad vi har argumenteret for længe. Vi er meget udfordret på konkurrencevnen. Det koster arbejdspladser og velfærd.«

24BUSbredt-Axellus.jpg

Kim Andersen efterlyser et udspil fra regeringen, men er klar til at forhandle.

»Vi skal handle på det, og vi venter med spænding på den vækstpakke, som statsministeren har bebudet for lang tid siden. Nu begynder det at haste, hvis vi skal have en forhandlingsrunde og nå at få det lovfæstet inden sommerferien.«

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen