Berlingske Business

Blev afvist på handelsskolen - nu styrer han forretnings-imperium

Mandag: Vipp
Kasper Egelund kunne i første omgang ikke blive optaget på handelsskolen og blev i stedet anbefalet at troppe op i et jobcenter. I dag er han topchef for den succesrige familieejede virksomhed Vipp. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Familievirksomheden Vipp har på ti år taget den legendariske spand ind i et nyt univers med alt fra toiletbørster, sugekopper til køkkener og et lille luksusshelter til 3,6 millioner kroner.

Familievirksomheden Vipp har smidt den professionelle bestyrelse på porten. De havde den i fem år, men det blev for statisk. Slet og ret for kedeligt.

»Vipp skal ikke børsnoteres. Vi skal ikke have fremmede investorer ind. Vi skal ikke sælges. Vi vil være en familievirksomhed med min mor som bestyrelsesformand, min søster og hendes mand som ledere af vores datterselskab i New York og mig som administrerende direktør for selskabet og min kone som medarbejder,« siger administrerende direktør Kasper Egelund: »Så er det sagt.«

Men det er ikke ensbetydende med, at Vipp-familien lukker sig om sig selv. I stedet for en bestyrelse, inviteres konsulenter, koncernchefer og bestyrelseskonger løbende ind i virksomheden til inspirationsmøder.

»Vi definerer et emne, og ud fra det inviterer vi relevante personer,« siger Kasper Egelund.

Daloon

Blandt gæsterne har været Ole Andersen, formand for Danske Bank og Bang & Olufsen. Men det bliver også til løbende sparring med Niels Mikkelsen, tidligere koncernchef for IC Company, og deltagelse i IMD-kursusforløb over tre dage, som blev afholdt hos Lego.

En af de få gange, Kasper Egelund måtte takke nej til et godt råd, var i begyndelsen af den nye æra for Vipp-dynastiet.

Den gang måtte familien sige nej tak til den navnkundige Jesper Kunde, som var tidens store branding-guru, efter at han havde skrevet bogen »Corporate Religion« om at fokusere på et kerneprodukt og dets fortælling.

»Vores møde endte, da Jesper Kunde fortalte, at branding begynder med en million kroner. På det tidspunkt omsatte vi for to millioner kroner,« fortæller Kasper Egelund om en periode, hvor Vipp var stærkt på vej ind i en ny æra.

Fra frisør Marie til MoMa

Den første æra stod hans morfar Holger Nielsen for. Han skabte i 1939 en pedalspand til sin kones frisørsalon i Randers.

Den gang kunne ingen forestille sig, at spanden fra frisør Marie skulle ende som udstillingsgenstand på MoMa – Museum of Modern Art – på Manhatten i New York.

03BUSHelle-Busck-Fensvig.jpg

Holger Nielsen nåede heller ikke selv at opleve spandens rejse fra tankstationer, færger og hospitaler til designbutikker i verdens metropoler.

Den rejse indledte Kaspers mor, Jette Egelund. Hun overtog virksomheden i 1993, da hendes far fik konstateret kræft og døde i løbet af tre måneder.

Jette Egelund var imidlertid socialrådgiver og nærmest den klassiske historie om 60er-oprøret mod sine selvstændige, konvervative forældre. Hun ville hellere tage sig af socialt udsatte medborgere, var grebet af kommunismen og etablerede en familie i et intellektuelt, københavnsk miljø med sin daværende mand, professor Niels Egelund.

Med støtte fra manden købte hun fabrikken, men kunne kun lige akkurat få den til at løbe rundt.

Efter tre år som ejer af Vipp gik ægteskabet i opløsning, og der stod Jette Egelund så som fraskilt med to børn, en fabrik og deltidsjob som henholdsvis kirkesanger og socialrådgiver.

Adndreas

På mange måder en håbløs situation.

Men virksomheden skulle overleve, og det med hjælp fra børnene Kasper og Sofie, og i det spændingsfelt begynder Vipps nye æra at tage form.

Uegnet til handelsskolen

Kasper Egelund sled sig gennem uddannelserne, mens han arbejdede for sin mors firma, og det var under cand.merc.-uddannelsen, at han begyndte at interessere sig for branding og forsøgte at trække den viden, han fik på studiet med ind i virksomheden.

Opgaver blev skrevet med fokus på Vipp, og når der ikke var råd til Jesper Kunde, måtte han læse alt, hvad der stod på cand. merc.-studiets bibliotek om branding.

Det lå ellers ikke i kortene, at Kasper Egelund på noget tidspunkt skulle åbne en bog. Han blev afvist af Hillerød Handelsskole med begrundelsen, at hans karakterer »tyder på et for ringe grundlag til at kunne gennemføre en Højere Handelseksamen«. Hos Niels Brock blev ydmygelsen total, da de skrev: »Vi vil i din nuværende situation anbefale dig at overveje vores praktikvej og kontakte Job-centret, Trekronervej 32-36, 2500 Valby«.

For en søn med en far, der hedder Niels Egelund og er landets førende ekspert inden for uddannelse og læring, var det ikke den mest opmuntrende besked. I den sammenhæng skal vi huske, at Niels Egelund tog en magistergrad på tre år uden at få en karakter under 13.

Entreprenant

Kasper Egelund har stadig svært ved at forstå, at grundskolen ikke kunne magte en entreprenant type som ham.

»Jeg drev i de år to virksomheder,« siger han.

31BUSJoakim-Lassen---Montan.jpg

Den ene var køb af Yamaha-knallerter i Jylland, som han så solgte i København. Kasper Egelund havde fundet ud af, at brugte knallerter var langt billigere i Jylland end i København. Det var, inden Den Blå Avis var landsdækkende. En anden forretning gik ud på at leje diskoteker i ferierne og arrangere lukkede fester for gymnasielever, der ikke var gamle nok til at komme ind på diskotekerne, når de var åbne for offentligheden.

»Som leder bliver man formet af de oplevelser, man har haft. Afvisningen fra skolerne betyder, at jeg i dag er meget omhyggelig med at finde talenter, som ikke nødvendigvis kommer ud med de bedste karakterer fra de fineste uddannelser,« siger Kaper Egelund.

Efter den træge start i uddannelsessystemet rejste han til USA som udvekslingsstudent, boede hos en barnløs fattig, men stærkt religiøs familie i Oregon. Hjemme igen fik han sin HF-eksamen, en lederuddanelse på Flyvevåbnets officerslinje og endelig en cand.merc.-uddannelse.

Med den basis i rygsækken har han sammen med sin mor og søster formet Vipp, som vi kender i dag.

28BUSPix-Katja-Nowaco.jpg

Toiletspanden er firmaets grundpille:

»Spanden er vores DNA, men vi har nu 50-60 andre produkter, som matcher spanden i materialevalg, feeling og kvalitet,« siger Kasper Egelund.

Bredere sortiment

Selskabet offentliggør ikke toplinjen. Omsætningen er en velbevaret hemmelighed mellem revisor og familien, men bundlinjen viser til gengæld en solid udvikling med et plus efter skat på 12,5 millioner kroner i 2014 og 13,5 millioner kroner i 2013. Egenkapitalen er på fem år vokset fra 34 millioner kroner til 72 millioner kroner i 2014. Resultater som virksomheden, familien og dens 35 ansatte har skabt.

»Vi har ramt en bølge, som betyder, at vi er selvfinansierende og har de økonomiske ressourcer til at satse på vilde ideer,« siger han og nævner en investering i udvikling af et Vipp-køkken og den massive investering i et særligt Vipp Shelter – et lille sommerhus på 55 kvm med alt udstyr fra Vipp.

Huset er placeret i en svensk skov med udsigt til en større skovsø. Huset har kostet ca. ti millioner kroner at udvikle, men skal sælges for 3,6 millioner kroner. I dag kommer potentielle købere fra hele verden forbi Vipp i København enten for at se køkkenet eller for at besøge udstillingshuset i Sverige.

Dream it, do it

Udviklingen af selskabet fra et produkt til et bredt sortiment er gennemført inden for de seneste ti år. Først og fremmest fik Vipp en ny chefdesigner, Morten Bo Jensen, dernæst blev Kasper Egelund adm. direktør, og endelig havde Vipp så meget råstyrke, at selskabet kunne investere under finanskrisen med datterselskab i New York, fysisk butik i København og opbygning af 300 shop-in-shop butikker i Europa og USA. Næste skridt er at indtage Asien.

»Vi overvejer netop nu, hvordan vi skal komme ind på de asiatiske markeder, formentligt gennem partnerskaber, men det er ikke afgjort,« siger Kasper Egelund, men der er næppe tvivl om, at det vil ske hurtigt og konsekvent, for som han siger:

»If we can dream it, we can do it – en ledetråd, som præger hele tilgangen til Vipp, som har et stærkt ønske om at ekspandere og skabe nye produkter, samtidig med at ånden i familievirksomheden overlever.

»Vi trækker meget få penge ud af virksomheden. Familiens aflønning er beskeden, vi trækker et minimalt udbytte ud af virksomheden, fordi vi ønsker at reinvestere i udviklingen af Vipp,« siger Kasper Egelund, som til gengæld gerne betaler for at have de rigtige ansatte i virksomheden.

»Den bedste leder spiser til sidst. Det er min grundholdning. Til gengæld kan jeg være med til at sikre, at Vipp forbliver en familievirksomhed, som ikke behøver at tiltrække eksterne investorer,« siger Kasper Egelund.

Husk lige på, siger han med et glimt i øjet: »Hvem ville ansætte mig med den uddannelsesbaggrund, jeg har, og hvor skulle jeg gå hen, hvis vi ikke selv ejede virksomheden,« siger han med klar hentydning til, at han blev forment adgang til handelsskolen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen