Berlingske Business

Blåstempling gav bonus for Mannaz

20BUSMette-Vestergaard.jpg
Mette Vestergaard er direktør for Mannaz, der prøver kræfter med verdensmarkedet. Virksomheden fungerer som konsulent og programudbyder i forbindelse med kompetenceudvikling af specielt virksomheders chefer. Foto: Mannaz

Det er en fordel for troværdigheden, at man har det officielle Danmark med i baglommen på et forretningseventyr i Asien. Det har konsulentvirksomheden Mannaz oplevet på tætteste hånd.

Nogle gange er det ikke nok med knowhow og godt skandinavisk renommé. Der skal mere til. Det har den danske konsulent- og medarbejderudviklingsvirksomhed Mannaz oplevet i forbindelse med etableringen af et kontor og en forretning i Hong Kong.

Mannaz indgik for to år siden i et samarbejde med Udenrigsministeriet i det såkaldte Vitus-program under Eksportrådet, og det endte ikke bare med at give pote forretningsmæssigt – ministeriet selv kvitterer i dag med at give Mannaz hæder i form af en eksportpris, som Mannaz får sammen med to andre danske virksomheder.

Mette Vestergaard, direktør for Mannaz, forklarer at virksomheden i begyndelsen af årtiet allerede havde etableret sig som et europæisk navn i branchen og havde åbnet kontor i London. Ledelsen mente, at der var potentiale i at udvide forretningen til Asien, men den var også klar over, at der var udfordringer involveret.

Uvurderlig hjælp

Én var, hvordan man skulle skaffe kunder i Asien – en anden var, hvordan man skulle vinde potentielle kunders tillid inden for et så »blødt« felt som leder- og medarbejderudvikling, hvor man ikke ligefrem kan stå og række et produkt skåret i metal frem. Ifølge Mette Vestergaard fandt Mannaz svaret via Vitus-programmet.

»Hjælpen har været helt uvurderlig. De brugte deres netværk og database til at hjælpe os med at finde frem til lige netop den type virksomheder, vi gerne ville tale med. De var med til at arrangere workshops. Det ville have været svært på egen hånd,« siger Mette Vestergaard og tilføjer:

»Vi måtte også indse, at der er mange om buddet, og at vi er meget små i den sammenhæng. Men at vi så at sige blev blåstemplet fra officiel side af, viste sig at være en kæmpefordel.«

Kæmpe potentiale i Asien

Nu ruller den asiatiske forretning så derudad for Mannaz. Og det er ikke kun nærmarkedet i Hong Kong, der bliver satset på. Det handler også om resten af Kina og andre asiatiske lande som Singapore. Sammenlagt et særdeles stort marked for en virksomhed som Mannaz.

Virksomheden har i dag omkring 100 fastansatte fordelt på de tre kontorer i Hørsholm, London og Hong Kong. Derudover kommer omtrent 400 fast tilknyttede freelancere. To tredjedele af omsætningen, der sidste år endte på 130 millioner kroner, kommer fra den ikke-danske del af forretningen. Indtægterne fra den relativt nye afdeling i Hong Kong vil Mette Vestergaard ikke direkte sætte kroner og øre på, men hun løfter dog sløret for, at hun venter, den snart vil blive fordoblet.

Mannaz har rødder tilbage i den kompetenceudviklingsvirksomhed, der i 1975 blev stiftet under navnet DIEU. Visionerne rakte dog længere end til Danmark, og for omtrent ti år siden slog den ind på en mere international kurs og fik det nye navn Mannaz – og det med skræddersyede udviklingsprogrammer af primært ledende medarbejdere.

Nu er første skridt taget ind i den asiatiske forretningsverden, og erfaringerne har givet Mannaz-chefen blod på tanden efter mere. Hun tror, markedet er der. En af årsagerne skal findes i det udmærkede renommé, skandinavisk forretningskultur har i Fjernøsten.

»Jeg tror, vores skandinaviske rødder er en fordel. Det i kombination med det globale udsyn, vi præsenterer. Det er noget unikt, der skaber interesse. Det skal jo også ses i forhold til, at det kunderne støder ind i, ellers er amerikansk,« siger Mette Vestergaard og tilføjer:

»Men vi har da også fundet ud af, at vi bliver nødt til at gå til det på en anden måde end med europæiske kunder. Vi har så at sige tilpasset kommunikationen. I Kina bliver vi nødt til at være meget konkrete i vores tilbud. For eksempel ved at give kunden en række udspecificerede og konkrete tilbud, som de så kan vælge imellem.«

Mannaz er ejet af Ingeniørernes Efteruddannelsesfond og Ingeniørforeningen. Virksomheden har de seneste år haft en lille positiv bundlinje på omtrent tre millioner kroner årligt på basis af en omsætning, der har været svagt faldende.

Mannaz er det oldnordiske navn for »menneske«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen