Berlingske Business

Bitcoin åbner niche for takeaway-forretning

Administrerende direktør for Hungry.dk Rune Risom
Administrerende direktør for Hungry.dk Rune Risom har valgt at kunne tage betaling i bitcoin, fordi han på den måde kan få købestærke kunder. Foto:

Takeaway-forretningen Hungry.dk har fra start tilbudt bitcoin-betaling til sine kunder. De fylder ikke meget i det samlede regnskab, men virksomhedens direktør har alligevel gode argumenter for at holde fast i ideen.

Vælg Dankort, Paypal, Paii – eller bitcoin. Bestiller man takeaway-mad via sitet Hungry.dk, så kan man vælge at betale med den elektroniske valuta. Og det er ikke bare et gimmick, forklarer direktør for og medstifter af Hungry.dk Rune Risom.

»For os er fordelen, at vi med betalingsmuligheden bitcoin får kontakt med kunder, der har et relativt højt forbrug, og som i høj grad bruger digitale services. Vi når et fantastisk aktivt miljø. Muligheden gør det nemt og tillokkende for dem at bruge vores site – og så tror jeg også, at vi får lidt goodwill for at rykke på det,« siger Rune Risom og tilføjer:

13BUSbitcoin2.jpg

»Mængdemæssigt er det dog ikke så mange, der i dag gør brug af muligheden. Bitcoin-betalinger udgør cirka én procent af salget. Men det er o.k. For det udgør ikke en byrde for os – heller ikke finansielt.«

Bitcoin-betalingerne udgør således ikke i sig selv en guldgrube for Hungry.dk. Men i en verden, hvor der er masser af muligheder for at bestille leveret takeaway, og hvor virksomheden Just-Eat sidder tungt på tronen, er der gode argumenter for at forsøge at skille sig ud via ekstratjenester.

USA-BITCOIN/

Hungry.dk er en virksomhed, som faktisk er stiftet af nogle af de investorer og iværksættere, der stod bag Just-Eat, som i dag hører hjemme i London og er et børsnoteret selskab. Hungry.dk har netop fejret to års fødselsdag og det med imponerende vækstrater. Mens den i 2014 håndterede madbestillinger for 45 millioner kroner, så venter Rune Risom, at virksomheden når over de 100 millioner kroner i år.

Virksomheden hører hjemme i Aarhus, har i dag 22 ansatte og er ifølge Rune Risom en overskudsforretning.

For os er fordelen, at vi med betalingsmuligheden bitcoin får kontakt med kunder, der har et relativt højt forbrug, og som i høj grad bruger digitale services.

Rune Risom, direktør for og medstifter af Hungry.dk
DEL CITAT

Ideen med at bruge bitcoin voksede i takt med, at ledelsen blev klogere på fænomenet og endte med at indgå samarbejde med vekselerer- og betalingssystemvirksomheden Coinify.

»Bitcoin-betalingen bygger på et behov, der opstod hos et kundesegment i 2014. Vi havde ikke forstand på det i begyndelsen, men vi fandt ud af, at det faktisk ikke krævede særligt meget teknisk, så vi indgik samarbejde med Coinify,« siger Rune Risom og tilføjer:

»Det viste sig at være en behagelig valuta for os at arbejde med. Sikkerheden fungerer godt. Vi er eksponeret for svindel ligesom andre virksomheder, men det er ikke en problemstilling, der eksisterer med bitcoin. Vi har kontrollen, da der er tale om absolutte transaktioner. De kan ikke trækkes tilbage. Det er en stor fordel. Og så er vi heller ikke eksponerede mod valutaudsving.«

BITCOIN-

For tiden går Hungry.dk-holdet og arbejder på første ben i en international satsning. Virksomheden åbner for forretninger i Irland i maj under navnet Marvin.com.

Erfaringerne med bitcoin er så gode, at de bliver taget med over på den anden side af både Nordsøen og Det Irske Hav.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen