Berlingske Business

Berlingske Business Boost: Her er årets ti bedste idéer

fotor

Idérigdommen er stor i det danske opstartsmiljø. Det afslører Berlingskes iværksætterkonkurrence Business Boost. Alle de nyeste teknologier og industrier var repræsenteret i finalen, hvor fem af landets mest succesfulde iværksættere valgte årets ti bedste opstartsidéer, som nu er sikret et boost i form af gratis rådgivning.

Kunstig intelligens, virtual reality, deleøkonomiske platforme til mødebooking, private koncerter og bagagehåndtering, rekruttering ved hjælp af algoritmer og maskinlæring, food tech, health tech og cirkulær økonomi.

Stort set alle de nyeste teknologier, brancher og forretningsformer, man kan komme i tanke om, er repræsenteret i de ti idéer, som er blevet kåret til Danmarks bedste i Berlingskes iværksætterkonkurrence, Berlingske Business Boost.

»Samlet set var jeg imponeret, og jeg glæder mig til at følge de ti vindere, hvor der godt kan være to-tre nye danske succeser imellem, og måske en ny Skype, Momondo, Endomondo, Vivino eller Zendesk,« siger Rasmus Schmiegelow, der er én af eksperterne i det panel på fem, som har udvalgt de ti idéer.



Udvælgelsen foregik i Berlingskes store konferencesal, hvor de ti iværksætterteams på skift fik 15 minutter foran panelet. De 15 var alle sluppet gennem det ultimative nøgleøje, da de på et minut skulle præsentere deres idé i en elevator-pitch for serieiværksætter og millionær Morten Strunge.

Udover Rasmus Schmiegelow, der er kendt som stifter af og direktør i virksomheden Goodiebox, bestod panelet af Christian Stadil, ejer af Hummel og direktør i familiekoncernen Thornico, Martin Thorborg, serieiværksætter og millionær, Mette Lykke, medstifter af fitness-appen Endomondo, og Louise Ertman Baunsgaard, der for nylig har solgt sit livsværk, Letz Sushi, og nu har etableret sig som business angel.

 

Deltagerne skulle præsentere deres idé for dommerne, som derefter gennemborede idéen med masser af spørgsmål, men også i mange tilfælde nåede at få afleveret en række gode råd og endda dele et par kontakter eller to med iværksætterne, inden de 15 minutter var overstået.

01BUSPixy-Business-Boost-19.jpg

»Det var imponerende, at så mange forskellige brancher og forretningsmodeller var repræsenteret. Det stadie, deltagerne var på, var også generelt imponerende. En del havde allerede omsætning, flere var på en række internationale markeder, og stort set alle havde produktet klart,« fortæller Rasmus Schmiegelow.

Han understreger, at alle ti virksomheder har fortjent at vinde, men fremhæver samtidig tre, som han fandt særligt interessante, nemlig LugageHero, som er en online platform som hjælper Airbnb-gæster med at opbevare deres bagage, inden de f.eks. skal med et fly, mødebookingplatformen Gaest.com, og Low Fi, der er en platform til at arrangere mindre koncerter og koncerter hjemme i dagligstuen.

Ifølge Rasmus Schmiegelow har Gaest.com potentiale til at blive en ny Airbnb for mødebranchen, mens LuggageHero allerede har rejst en del kapital og hjulpet tusinde af rejsende i København og London.

»Det bliver spændende at følge, hvor lang tid der går, før Airbnb selv går ind i dette marked,« siger Rasmus Schmiegelow.

31BUSPix1-Liftra-093648.jpg


Vinderne af konkurrencen får adgang til gratis rådgivning fra en række forskellige partner det næste halve år, ligesom de virksomheder, der har behov for det, får en gratis kontorplads stillet til rådighed hos Trygs coworkingspace, The Camp, i Ballerup. Derudover får de tilknytte én af eksperterne i dommerpanelet som mentor under forløbet.

Selvom det allerede kører for LuggageHero, der er på vej til at etablere sig i USA, ser Jannik Lawaetz, der er stifter af og direktør for LuggageHero, frem til at få sparring og rådgivning.

»Vi er på under et år blevet internationale. Først med London og nu USA. Det bliver lige pludselig lidt mere komplekst end bare at oprette et dansk CVR-nummer. Og vi kan allerede mærke at nogle af de partnere, der er tilknyttet, har kompetencerne til at støtte og vejlede os til de rigtige valg« siger Jannik Lawaetz, efter at han sammen med de øvrige deltagere har mødt rådgiverne til en speeddating hos The Camp i sidste uge.

07BUSLouise-Ertman-Baunsgaa.jpg

Når man spørger Jannik Lawaetz, hvor LuggageHero er henne om et halvt år fra nu, er han ikke i tvivl:

»Om et halvt år er LuggageHero det største transatlantiske bagagenetværk i hele verden. Vi vil på det tidspunkt have tre-fire doblet vores nuværende omsætning og være tæt på at lukke en Serie A fundingrunde,« siger Jannik Lawaetz.

Helt så langt forventer sygeplejerskerne, Louise Bangsgaard og Marie Lommer Bagger, ikke at være nået. De arbejder til dagligt  på Rishospitalet med patienter, der har problemer med at optage føde, og vandt på deres idé om et højteknologisk toilet, Measurelet, som kan måle og veje mængden af ruin og afføring og sende oplysningerne direkte til patientens journal.

De to sygeplejersker vandt tidligere på året fem måneders orlov og et inkubatorforløb hos DTU i en innovationskonkurrence afholdt af Region Hovedstaden. Nu håber de, at den rette rådgivning kan føre deres projekt endnu længere frem mod at blive en realitet.

»Vi håber selvfølgelig først og fremmest, at det booster vores idé frem, og hjælper os i kontakt med investorer, som kan se potentialet i at gøre vores idé til et produkt. Vi er meget tidligt i processen og vil suge til os af den kompetence vi bliver mødt med, særligt fra de samarbejdspartnere som Berlingske har præsenteret os for,« siger Louise Bangsgaard.

aaa

Her kan du møde alle ti vindere:

Gonio VR

Kostner

Shelter Bricks

Gaest

Low Fi

Measurelet

Statum

Lematik

First-8

Berlingske Business følger det kommende halve år de ti vindere tæt og fortæller om deres op- og nedture på vej mod succes.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen