Berlingske Business

Baressos stifter vemodig over kædens skæbne

Billede
Stifter af Baresso, Kenneth Luciani. Foto:

Kenneth Luciani har bygget Baresso Coffee op fra bunden og tjent en formue på at sælge kaffekæden. Nu må han se konceptet forsvinde til fordel for den svenske kaffekæde Espresso House.

Da Kenneth Luciani i foråret 2000 åbnede den første Baresso Coffee på Højbro Plads i København, var kaffe hovedsagligt noget, danskerne drak hjemme, og meget sjældent noget, der blev serveret i en engangskop to-go. Men nu fik københavnerne altså mulighed for at købe kaffe på landets første stylede kaffebar. For dansk-italienske Luciani var kommet til byen, og han havde en drøm om at udbrede sin glæde for en god kop kaffe.

Det blev ikke ved drømmen. Luciani havde også lagt en plan. Efter mere end 20 år i udlandet var han blevet inspireret af kaffelivet i Hongkong og ikke mindst i Rom, hvor Luciani med en italiensk far selv tilbragte en del af sin barndom med duften af friskbrygget kaffe.

Billede

Det var imidlertid til manges store overraskelse, at Kenneth Luciani kastede sig ud i livet som kaffeiværksætter. Hovedparten af hans karriere har han brugt under noget fastere rammer i ØK, hvor han blev ansat i 1988 og hurtigt steg i graderne. Inden han i 2000 sammen med sin hustru, Inger, og deres to børn vendte tilbage til Danmark, var han direktør for ØK i Malaysia, så det var lidt af et sporskifte, da han præsenterede sit nye virke for sine omgivelser.

»Der var ikke mange, som forstod, at jeg ville lave en café, som hverken solgte mad eller alkohol,« har han tidligere sagt til Berlingske.

Men de, som ikke forstod kaffekonceptet, kom hurtigt til det. Flere kaffekæder poppede i løbet af 00erne op i gadebilledet, og Baresso Coffee voksede sig efter en hård begyndelse større og større. Efter 15 år med op- og nogle nedture stod Kenneth Luciani i 2015 med 47 kaffebarer og en så god forretning, at Baresso i sommeren 2015 blev solgt for en pris, der angiveligt løb op i et trecifret millionbeløb. Hårdt arbejde havde lønnet sig. Arven var sikret.

kaffebønner

Køberen var det tyske investeringsselskab Jab Holding, som kort tid forinden havde købt den svenske kaffekæde Espresso House for angiveligt 1,9 mia. kr. Nu bliver de to kæder lagt sammen, og det koster Baresso-brandet livet. Og mens danskerne skal vænne sig til et nyt kaffekoncept, skal Kenneth Luciani vænne sig til tanken om, at hans livsværk er væk.

Selv om Kenneth Luciani i en mail til Berlingske Business skriver, at det er »personligt vemodigt« at Baresso Coffee forsvinder fra gadebilledet, bakkker han diplomatisk den nye ejer op. Hvad millionerne fra Baresso-salget skal investeres i, har Luciani ikke løftet sløret for endnu.

Baresso

Læs portrættet fra sidste år af Baressos stifter Kenneth Luciani her.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen