Berlingske Business

Banker og grådige kapitalfonde har smadret dansk IPO-marked

Pandoras resultat for 1. halvår 2012
Foto:

Meget tyder på, at banker, corporate finansrådgivere og grådige kapitalfonde har smadret det danske IPO-marked for nynoteringer mange år frem, skriver Økonomisk Ugebrev.

Meget tyder på, at banker, corporate finansrådgivere og grådige kapitalfonde har smadret det danske IPO-marked for nynoteringer mange år frem. Det skriver Økonomisk Ugebrev.

- Selvom IPO-markedet også i andre vestlige lande har været underdrejet det seneste halve år, har det danske IPO-marked i særklasse været dødt i flere år, skriver ugebrevet, der har talt med en række brancheaktører.

De påpeger, at de seneste års danske IPO-sager fortsat skræmmer både professionelle og private investorer.

- Eksemplerne er velkendte: Pandora og Zealand Pharma, som begge var udsat for voldsomme kursfald kort tid efter noteringerne på det danske aktiemarked. Pandora blev noteret til kurs 210 mod den aktuelle børskurs på 136, efter en tur nede omkring kurs 35. Zealand blev noteret til kurs 83, og efter en tur i kurs 45, har aktien nu indhentet tabet, skriver ugebrevet.

Det hele kan toppes med to gange store aktiesalg i TDC's fulde tilbagekomst til aktiemarkedet, "hvor de bagvedliggende kapitalfonde og rådgivere begge gange tog investorerne med bukserne nede i noget, der lignede særdeles tvivlsomme og uetiske manøvrer".

Ugebrevet mener, at eksemplerne uden tvivl har skræmt investorerne, og i endnu højere grad ses investorerne at have mistet tilliden til de corporate finance rådgivere, som ellers betragtes som landets dygtigste og mest professionelle.

Konsekvensen af den kortsigtede profitmaksimering på investorernes bekostning har været uhyggelig klar og ødelæggende.

- Danske IPO'er har stort set været ikke eksisterende de seneste to år, til stor skade for dansk erhvervsliv, ikke mindst de SMV'er, som skriger på risikovillig kapital. Men også for de kapitalfonde, som stadig har fyldt op på alle hylder med porteføljeselskaber, der er klar til en exit og som er ved at være overmodne, skriver ugebrevet og oplyser:

- 14 nye selskaber blev noteret på OMX nordiske hovedmarkeder sidste år. Heraf var der kun et enkelt nyt selskab på det danske hovedmarked, nemlig Smartguy, som dog ikke hentede nye penge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen