Berlingske Business

Ansatte tør ikke starte egen virksomhed

Bliv iværksætter-ambassadør
Foto:

Undersøgelse viser, at der skal langt mere til, før en lønmodtager i dag vælger at blive iværksætter.

Mange vælger at holde fast på deres tilværelse som lønmodtagere i stedet for at kaste sig ud i drømmen som iværksættere på grund af usikkerhed på jobmarkedet, viser en ny undersøgelse fra statistikhuset eStatistik ifølge Jyllands-Posten.

Det kan med tiden komme til at koste landet mange tusinde job, fordi der bliver færre vækstvirksomheder, advarer eksperter, men der mangler politisk enighed om, hvad der skal gøres.

Der er sket et stor fald i antallet af lønmodtagere, der vælger at etablere egen virksomhed, er styrtdykket de seneste år.

13.004 af de i alt 19.140 nye iværksættere kom i 2008 fra lønmodtagernes rækker. Det tal var i 2011 kun omtrent 9.000 af årets 16.740 iværksættere lønmodtagere.

Analysen viser, at flere ledere, ledige og folk helt uden for arbejdsstyrken valgte at tage springet ud i selvstændighed.

»I Danmark er det en længere mental rejse at tænke sig selv som selvstændig end i mange andre lande. Det bliver ikke bedre af, at tiderne generelt er usikre,« siger Christian Vintergaard, der er administrerende direktør i den statsstøttede Fonden for Entreprenørskab.

Fagforbundet Akademikerne foreslog i sidste måned, at man skal kunne etablere egen virksomhed med dagpenge i ryggen for på den måde at lokke flere lønmodtagere til at blive selvstændige.

Innovationsordfører Trine Bramsen (S) afviser, at regeringen vil ændre dagpengereglerne for at tækkes iværksætterne. Man vil i stedet prøve at finde flere penge til finansiering af de nye virksomheder.

»Målet er ikke bare at få mange iværksættere, men at få de rigtige iværksættere. Når man er iværksætter, skal man også være klar til at tage en chance,« siger Trine Bramsen til Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen