Berlingske Business
08:39Netflix fordobler overskud i tredje kvartal

Ægtepar har kæmpe succes med »spændetrøje«: Ret ryggen - ellers gør trøjen det for dig

embe
Overskrift
Kenneth Avnsted sælger holdningskorrigerende trøjer gennem firmaet Anodyne. Foto:
 

Et aarhusiansk ægtepar oplever stor succes med at sælge holdningskorrigerende tøj. De sælger nu trøjerne i 11 europæisk lande. Ideen fik de, efter at den ene af dem har oplevet store problemer rygsmerter selv.

Det er et slags moderne corsage. T-shirten strammer, trækker og ja korrigerer, sådan at ens positur forbliver god og ret. Den er nærmest umulig at få af og på - og så er den umådelig populær.

»Fra start tænkte vi, at hvis vi kunne tjene 5.000 kroner hver måned, så ville vi gå ud og spise i weekenden. Men sådan gik det ikke. Fra første januar 2016 gik min kone og jeg fuldtid ind i det her. Den første maj 2016 åbner vi så i Schweiz, Tyskland og i Østrig i juli. Nu sælger vi for over en million kroner om måneden,« siger Kenneth Gaardmand Avnsted, der er stifteren af Anodyne, der sælger det holdningskorrigerende tøj.

Hab_frost_succes

Trøjen går ind og hjælper på samme vis som kinesiotape vil gøre, men her sidder »tapen« fast i trøjen. Ideen til at begynde at sælge trøjerne kommer af en personlig lidelse: Efter seks år med smerter og behandlinger hos diverse fysioterapeuter, kiropraktorer og akupunktører bliver Kenneth Avnsted foreslået at prøve en såkaldt holdningskorrigerende trøje.

»Fysioterapeuten fortæller, at jeg har en sindssyg dårlig kropsholdning, at jeg sidder og går meget foroverbøjet, hvilket giver nogle ekstreme ledspændinger. Fysioterapeuten har tilfældigvis set den her trøje på en messe, som er noget hun ikke har set før. Jeg køber én på nettet og kan mærke forbedringer med det samme. Hvis det hjalp så godt på mig, så tænkte mig kone og jeg, at der måtte være andre, det også kunne være godt for,« siger Kenneth Avnsted.

UBER-BRITAIN/TRIBUNAL

Sammen med sin hustru Mia starter de virksomheden Anodyne. Tidligere i år fik virksomheden en saltvandsindsprøjtning, da Esben Mols Kabell og Anders Grønborg, som står bag LaserTryk.dk, investerede i foretagendet,

»Fra fjerde november åbner vi i resten af Skandinavien, Benelux, og Frankrig åbner vi i januar, så vi i alt er i 11 lande,« siger en noget overrasket Kenneth Avnsted. Efterspørgslen er kommet bag på både ham og investorerne. Første juli i år talte virksomheden kun ham og hans kone, nu har han netop ansat medarbejder nummer 10.

Podcast1_AndersLaustsen

Store forventninger til nye markeder og sociale medier

De specielle trøjer bliver produceret i USA og Kina, men Kenneth Avnsted og Anodyne har sikret sig distributionsretten i foreløbigt 11 europæiske lande.

»Vi har en eksklusiv distributionsret, der betyder, at der er ikke nogen andre, der må sælge de produkter, vi gør, i de lande. Kun hvis de forhandler gennem os. Ikke engang hovedselskabet selv må forhandle i de lande. Vi har nogle indkøbsmål, vi skal nå, og i år har vi købt for 50 pct. mere, end vi skulle. Så dem er vi ikke nervøse for,« siger Kenneth Avnsted, der har store forventninger til det kommende år:

Serieiværksætteren Jesper Buch

»Det er svært at komme ind på nye markeder, men vi har lavet nogle estimater, der går på, at hvis vi ikke udvikler forretningen, altså vi bare ligger på niveau og ikke rykker os ud af flækken, så omsætter vi for 30 millioner kroner næste år. Det er absolut minimum, det kræver, at vi ikke flytter os overhovedet i de lande, vi har nu,« siger han.

Anodyne kigger næste år mod at ekspandere til Storbritannien, Spanien, Portugal og Italien. Men han åbner ikke syv lande samtidigt igen, »det trækker tænder ud,« bemærker han.

Peter Knudsen

Indtil nu har han ikke brugt markedsføringspenge på at skaffe sig de omkring 2.000 unikke månedlige brugere, hans webshop har. Alt salg er sket på baggrund af anbefalinger fra tilfredse brugere og vigtigst af alt sociale medier. Han kan dog se fordele i på at blive mere omnichannel ved også at være tilstede i fysiske butikker.

»Vores forretning er 95 pct. digital, men vi kigger også på flere fysiske forhandlere, fysioterapeuter, kiropraktorer og sportsbutikker. Vores kerneforretning er og vil altid være online-handel, for det fungerer bare vanvittigt godt. Især det, at folk snakker om os på sociale medier, er virkeligt noget, der giver kunder. Omkring 80 pct. af alt vores salg kommer på baggrund af sociale medier,« siger Kenneth Avnsted.

»Det er et skide godt redskab«

Anodyne har indgået en række samarbejder med diverse fysioterapeuter og kiropraktorer herhjemme, der anbefaler trøjen til de patienter, de vurderer, den vil kunne hjælpe.

»Hvis folk kommer til behandling her hos mig, jeg retter op, og alt ser fint ud, og så sætter de sig på kontoret og falder sammen igen, så er trøjen rigtig god. Det er særligt, folk, der har et ensformigt arbejde eller gør det samme i for lang tid ad gangen,« siger Anders Lauritsen Kiropraktor og medejer af Aarhus Kiropraktor Center.

Stordalen

Men det er vigtigt, at det ikke bliver en sovepude, hvor man håber, at trøjen løser alle ens problemer. Det skal kun være et supplement.

»Det bruger vi rigtigt meget krudt på at forklare folk. Men det er et skide godt redskab, hvis den bliver brugt ordentligt,« siger Anders Lauritsen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen