Berlingske Business

Advokater forudser lavine af konkurser

Regeringens forslag om indførelse af IVS- eller enkrone-selskaber, hvor iværksættere kan føre deres forretningside ud i livet uden at sætte deres privatøkonomi på spil, møder kritik.

En ny type iværksætterselskaber skal skabe vækst og iværksætteri håber regeringen, men ideen møder kritik fra iværksætterne selv, skriver Jyllands-Posten.

Samtidig advarer landets advokater om de mange penge det vil koste samfundet at rydde op efter den lavine af konkurser, som de mener selskabstformen vil medføre. De opfordrer ligefrem regeringen til at trække forslaget tilbage, indtil konsekvenserne er undersøgt.

IVS-selskaberne skal kunne stiftes for blot en krone, så iværksættere uden store økonomiske ressourcer i ryggen kan føre en forretningsdrøm ud i livet. Som det er i dag skal man lægge 80.000 kroner til et anpartsselskab, men den barriere vil regeringen gerne bryde for at hjælpe iværksætterne.

Peter Kofler er sekretariatschef i Ivækst, der er en privat erhvervsorganisation for selvstændige. Han mener, at den nye selskabsform vil tiltrække de forkerte.

- Langt de fleste væksthistorier er drevet af mennesker, som er så stålsatte på at nå deres mål, at spørgsmålet, om de skal betale 1 kr. eller 80.000 kr. for at oprette et selskab, ingenting betyder. Man kan spørge sig selv: Hvad er det for nogle iværksættere, som vi får ud af det?

Regeringens forslag om enkroneselskaber er sendt i en høring, som udløber fredag. Især hos brancheforeningen Danske Advokater har kritikken været stor.

- Det virker ikke i det nødvendige omfang gennemtænkt, og vi frygter, at det kommer til at gå galt, siger Ole Borch, der er partner i advokatfirmaet Bech-Bruun og har deltaget i udarbejdelsen af høringssvaret for Danske Advokater.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen