Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

60 sekunder i elevatoren med superiværksætteren: Knald eller fald for lyse ideer

01BUSPixy-Business-Boost-19.jpg
Håbefulde iværksættere har fået ét minut til at fremføre deres ideer i en elevator sammen med serieiværksætteren Morten Strunge i et forsøg på at komme igennem nåleøjet i Berlingske Business Boost-konkurrencen. Foto: Asger Ladefoged

Iværksætterkonkurrencen Berlingske Business Boost skrider frem. 30 deltagere er blevet til 15, som går videre til finalen efter en elevatorpitch, der bød på både frustration, jubel og en ekstra chance for en uheldig iværksætter.

»Fuck,« lyder det inde fra elevatoren. Sekunder efter går en tydeligt frustreret mand i mørke bukser og en let krøllet T-shirt ud med hurtige skridt.

Det er tirsdag formiddag, og 30 danske iværksættere er samlet i konference­salen på femte sal hos Berlingske i Pilestræde i Indre København. De 30 iværksættere er blevet udvalgt af Danish Business Association blandt knap 300 tilmeldte til Berlingskes iværksætterkonkurrence, Berlingske Business Boost, som skal ende med at kåre Danmarks ti bedste ideer i 2017.

Nu skal de 30 skæres ned til 15, som går videre til finalen. Serieiværksætter og Mofibo-stifter Morten Strunge er manden, der skal føre kniven, og det nøglehul, iværksætterne skal igennem, har form af en elevator, hvor hver enkelt iværksætter har 60 sekunder til for snurrende kameraer at overbevise den næsten to meter høje millionær og iværksætterikon om, at lige præcis deres idé er god nok til at komme i finalen. Pitchet skal sidde i første forsøg.

Gaest

Goddag og farvel

Morten Strunge står med et stopur i hånden med et venligt, men hemmelighedsfuldt udtryk i ansigtet. Udover at sige goddag og farvel er han tavs som graven.

»Jeg kigger mest på industrien og potentialet, om jeg tror, det kan blive en forretning. Skulle jeg investere, ville det være højrisikoinvesteringer, så jeg ser også på, om jeg tror, der vil være et relativt højt afkast. Og så kigger jeg meget på personen, for det er helt afgørende for, om jeg tror på virksomheden. Derfor betyder selve pitchet meget,« siger Morten Strunge, inden han forsvinder ind i den varme elevator.

Den frustrerede iværksætter kommer fra opstartsvirksomheden Hejdoktor.dk. Det er en online-lægetjeneste, som allerede er på markedet og har tiltrukket investeringer for 2,8 mio. kroner, men erfaring i iværksættergamet er ingen garanti for, at nerverne ikke kan spille en et puds.

Samme oplevelse har andre af iværksætterne, og selv om de fleste når at komme tilbage på sporet, inden de 60 sekunder er gået, bliver der både bandet, hevet i eget hår og dunket i væggen, når stopuret bipper efter 60 sekunder. Der er dog også dem, der efter et par indledende host, lykkes med at brænde igennem. Helle Næsager, der har stiftet Kostner Group sammen med sin mand og udviklet et analyseværktøj, der kan hjælpe IT-chefer med at spare millioner, er én af dem. Jesper Aggergaard fra Gonio VR, som tilbyder personligt tilpasset fysioterapi ved hjælp af virtual reality, er en anden.

boost

Én af dem, der ikke er 100 procent overbevisende, er den unge iværksætter Rued Caspar Riis, der har opfundet en lektiehjælps-app, Snaptip, der kan forbinde elever i folkeskolen med dygtige lektie­hjælpere. Målet er, at eleverne skal kunne få hjælp, uanset om deres forældre har råd til at betale op mod 300 kroner i timen til professionel lektiehjælp, men Rued er kommet med på afbud og fik først besked om, at han skulle til elevatorpitch, dagen i forvejen.

Efter fire en halv time har alle del­tagere været inde i elevatoren. Morten Strunge sætter sig hen i et hjørne og går i gang med at vælge ud. Et stort minus ved dem, der ikke går videre. Et stor plus ved dem, der får lov til at komme igen og præsentere deres idé for et dommerpanel bestående af Martin Thorborg, Mette Lykke, Louise Ertman Baunsgaard, Christian Stadil og Rasmus Schmiegelow.

Da sagen er afgjort, bliver panel­deltagerne kaldt ind én efter én.

»Jeg er sikker på, at jeres idé har en berettigelse, men det koksede for dig ved præsentationen. Du går desværre ikke videre,« lyder den benhårde dom over den uheldige pitcher fra Hejdoktor.dk. Men han er ikke alene. Det er tydeligt, at Morten Strunge ikke har tænkt sig at lade de iværksættere, der ikke har kunnet forklare ham, hvad deres idé går ud på, komme gennem nåleøjet.

»Du forklarede et problem i markedet, men ikke hvordan du ville løse det«, og »jeg manglede at forstå, hvad det er, I laver,« lyder nogle af de typiske begrundelser til de 15 virksomheder, der ikke går videre i konkurrencen. Mere positivt nyt er der til Kostner Group og Gonio VR.

 

Wildcard uden for nummer

Da Morten Strunge når til Snaptip og Rued Casper Riis, holder han en pause.

»Er det muligt at tage én med på et wildcard? Jeg kunne faktisk godt tænke mig at give ham her en chance,« siger Morten Strunge, men får nej. Der er kun plads til 15 iværksættere i konkurrencen. Men det lader Morten Strunge sig ikke stoppe af.

»Du kommer desværre ikke videre. Men det er et spændende space, du er indenfor, og der er noget ved ideen, der er interessant. Så jeg vil gerne give dig en chance. Skriv til mig, så skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig videre,« siger Morten Strunge til den unge iværksætter.

14BUSBoost-Mette-Lykke-1032.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen