Berlingske Business
11:56Coloplasts finansdirektør tjener millioner på optioner

Kinesisk aftale skal sætte turbo på dansk turisme

RB Kinesiske charterturister skal flyve direkte til København
Foto:

2017 forventes at blive året, hvor Danmark og Kina indgår en aftale om et dansk-kinesisk turismeår. Og det kan sætte gang i den danske turismes omsætning.

Som det første land i Europa vil Kina indgå en turismeaftale med Danmark i 2017. Hvis det lykkedes, kan antallet af kinesiske turister blive markant større. En ny analyse udarbejdet af Dansk Industri viser, at antallet af kinesiske turister kan vokse med 50-100 pct., og omsætningen i turismebranchen kan øges med 170-350 mio. kroner inden for en toårig periode.

»Det er en virkelig god aftale, for den sætter fokus på et marked, som vi i Danmark kan få en hel del ud af. Det er godt, at der fortsat er politisk fokus på turismeområdet,« understreger adm. direktør i Tivoli, Lars Liebst.

aarhus lufthavm

Hos Tivoli har man allerede gjort et godt stykke arbejde. De har bl.a. ansat en kineser, som skal hjælpe dem med at blive bedre til at kommunikere og servicere kinesiske turister.

»Vi er i et servicefag, hvor vi skal servicere vores gæster på den bedste måde, og derfor er det vigtigt, at vi forstår alle vores gæsters kulturer,« uddyber Lars Liebst.

Tivoli pressemøde

Danmark er førsteprioritet

Et kinesisk turismeår er en aftale mellem Kina og et andet land, hvor de to lande samarbejder om at styrke turismen mellem landene. Før har Kina lavet en aftale med Rusland i 2013, Indonesien i 2014, Sydkorea i 2015, USA i 2016, og i 2018 skal hele Europa indgå en aftale med Kina. Men 2017 står altså i det danske tegn.

»Det er en meget vigtig aftale, for vi kommer meget længere ud, end vi selv kan gøre. Det er verdens største rejsemarked, og det vokser. Derfor skal vi være til stede. Men det er også et langt, sejt træk, for vi ser først resultaterne efter to år,« understreger fagleder for turisme i Dansk Industri Sune K. Jensen.

RB PLUS Statsansatte ser udkanten an trods kritik

Men hvorfor er det lige os, der bliver det første europæiske land? Jo, det skal vi takke ham med den store hat og næse, som var god til at skrive eventyr.

»H. C. Andersen er central i kinesernes undervisning, og han ligger dem meget på sinde. Men også kongehuset er med til at tiltrække, for de understøtter den eventyrlige fortælling om Danmark,« siger Sune K. Jensen.

Hos Tivoli er kineserne ikke den største målgruppe endnu, for der kommer stadig flere svenskere og amerikanere på besøg.

»Men de fylder mere, end de gjorde for bare fem år siden, og de kan komme til at fylde meget mere,« fortæller Lars Liebst.

Kinesere bruger mange penge

Økonomien er vokset over de seneste årtier i Kina, og kineserne får flere og flere penge mellem hænderne. Det betyder, at flere kinesere sætter sig i flyveren mod eventyrlige rejsemål. Tourism Economics forventer, at antallet af kinesiske husstande, der har råd til udlandsrejser, vil stige med 61 mio. i 2023.

Og når kineserne rejser, bruger de penge – mange penge. VisitDenmark anslår, at kinesiske turister bruger omkring 2000 kroner om dagen, når de er i Danmark. Kina er derfor et land, der er vigtigt at tiltrække turister fra, og derfor har det dansk-kinesisk turismeår en stor betydning.

Billede

»Vi skal sprede vores markeder, så vi ikke kun er afhængige af Sverige, Norge, Tyskland og Holland. Kineserne er et attraktivt segment, og de er absolut et boost til virksomhederne,« fastslår Sune K. Jensen.

Men en aftale mellem Kina og Danmark kan ikke gøre arbejdet alene. Arbejdstøjet kalder. Vi skal have bedre skiltning og informationsmateriale ved de forskellige turistattraktioner, siger Sune K. Jensen og tilføjer:

»Kineserne er meget glade for sociale medier, derfor skal vi sørge for, at der er internetadgang ved de forskellige attraktioner«.

turister in København

En ting er internet og sprog. En anden ting er mad og kulturforståelse. For de europæiske madvaner finder kinesiske turister ikke særligt attraktive f.eks. er de ikke de største tilhængere af ost og andre mejeriprodukter.

»Vi skal generelt have en større forståelse for den kinesiske kultur, og der er en masse ting, hvor vi skal justere bl.a. maden,« tilføjer han.

Et dansk-kinesisk turismeår vil begynde primo februar 2017. Aftalen ligger ikke helt på plads endnu, men alt tyder på, at det bliver en realitet. Det er kun kuglepennens gyngende bevægelse, der mangler.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen