Berlingske Business

Zafira er stadig et overbevisende valg

Hvis man et øjeblik lukker øjnene og tænker på, hvor gammel Opel Zafira er som konstruktion så gør

bilen det rigtig godt som varebil. Faktisk så godt, at den deler førstepladsen med VW Touran i denne test. Efter min mening.





Først og fremmest klarer Zafira sig suverænt med fuld last og en stor tung trailer på krogen. Den er så

godt som upåvirket og motoren trækker bilen fornemt. Samtidig er kabinen stadig up to date med gode sæder og fint udsyn

hele vejen rundt. Zafira er et sikkert valg, hvis man vil, for Elektronisk Stabilitetes Program(ESP) kan købes som ekstraudstyr.

Ved kåringen af Årets Varebil 2004 havde jeg VW Touran som vinder. Først og fremmest fordi den tilbyder ESP som

standard. Touran kører fremragende. Også med last, men er knap så upåvirket som Opel Zafira. Toyota''s Sportsvan

falder helt igennem i denne omgang.



Den er lidt af en katastrofe med fuldt læs, hvor det føles, som den dårligt

kan slæbe sig op af bakkerne.



Den bil er som dag og nat med og uden læs. Hvis man kører rundt uden andet end

et par papkasser i bagagerummet er den komfortabel i undervognen og motoren har den typiske commonrail-karakteristik.



Det vil

sige lidt træhed til at tage omdrejningerne men ellers ganske tyst. Med tæt på fuld last og en trailer efter bilen

er oplevelsen en helt anden. Det føles som om, at bilen mangler stivhed og styretøjet påvirkes negativt af belastningen

på krogen.



Ford Focus CMax som van kører som den ser ud. Det vil sige fladt, stramt og med masser af dynamik, når

den er tom. Den ændrer præsis som Toyota''en personlighed, når den lastes til grænsen. Så kræver

den meget højtgearede motor mange gearskift, som bilen virker blød og lidt upræcis i sin måde at bevæge

sig på.



På testbilen satte den elektriske håndbremse sig fast utallige gange. Den brød sig tydeligvis

heller ikke om så meget læs.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen