Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Warren Buffets luksusfly satser på Norden

nejtetz
Overskrift
Foto:
 

Flyselskabet Netjets, der tilbyder andele i privatfly, øjner muligheder for vækst i Norden. Rendyrket luksus og fleksibel service har dog også en høj pris.

Finanskriser har det jo med at gøre livet lidt fattigere, og de mere luksuriøse fornøjelser som dyre restauranter, femstjernede hoteller og luksuskrydstogter er nogen af de områder, der oftest mærker krisen først, når efterspørgslen falder.

Nogenlunde samme historie gør sig gældende i privatfly-branchen. For mange blev ture med de små, overdådige fly et oplagt billede på den grådighed, der drev verdens økonomier ud i krise i 2008 og år frem.

Men krisen er ovre, og de private flyselskaber vejrer atter morgenluft. Et af dem er NetJets, et hæderskronet amerikansk selskab, der siden 1964 har tilbudt rendyrket luksus i kilometers højde og en service, de færreste andre luftselskaber kan matche. Bag flyselskabet er Warren Buffetts kapitalfond Berkshire Hathaway, og det forlyder, at Buffet i sin tid købte selskabet efter selv at have været tilfreds kunde hos virksomheden.

Vandflyver København-Aarhus

Og nu har selskabet øjnene rettet stift mod Norden. Man har ansat Janine Heldorf Olsson som ny vicepresident for Norden, og ifølge hende er der marked for privatflyvning i de skandinaviske lande.

»Vi har set en vækst over det sidste år på 7,2 procent i Norden, og dermed ser vi mulighed for at fokusere mere på de lande. Der er masser af potentiale i store virksomheder og privatpersoner, der har brug for fleksibiliteten og den comfort, der følger med,« siger Janine Heldorf Olsson.

Er man kunde hos Netjets får man adgang til et af selskabets mere end 700 fly, der med ned til få timers varsel kan stå parat ved den nærmeste lufthavn. I Europa har man i øjeblikket i omegnen af 130 fly, der fra en større central i Lissabon dirrigeres og orkestreres, så man lever op til en garanti om som minimum at kunne have et fly parat senest 24 timer efter booking.

(Artiklen fortsætter under TV-indslaget)

 

aadadwawdawd

Og modsat en flyvning med de traditionelle luftselskaber slipper man udenom køer i lufthavnen, langsommelige sikkerhedstjek og i det taget den spildtid, der kan forbundet med at boarde et fly.

»Der vil altid være et marked for dem, der har brug for hurtig og fleksibel flyvning,« siger Janine Heldorf Olsson.

At målgruppen er smal hersker der vist ingen tvivl om. Af forretningsmæssige hensyn ønsker Netjets ikke at oplyse, hvad det koster at flyve med et af selskabets fly. Derudover opererer selskabet også med en speciel struktur, hvor man som kunde køber en andel i et fly. Her skal man som minimum købe en andel, der svarer til 50 timers flyvning om året. Et kvalificeret gæt er, at der hvert fald skal seks nuller på checken, når der skal betales.

Berlingske Business var inviteret til en prøveflyvning med Netjets nyeste fly, Cesna Citation Latitude, i Roskilde Lufthavn.

Rejsende i Københavns Lufthavn.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen