Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Walmart kræver grønne tal fra Arla og Mærsk

Walmart kræver grønne tal fra Arla og Mærsk - 1
Laura Miller (tv) og hendes datter skal kunne være sikre på, at når de køber ind hos Walmart, så er varerne også fremstillet efter grønne og bæredygtige principper - det gælder også varer, som er leveret af Arla og Mærsk. Foto: Mario Anzuoni/Reuters

100.000 leverandører skal underkastes grundige bæredygtighedskrav. Det vil blandt andet involvere Mærsk og Arla.

I en af de største kampagner for bæredygtighed i dagligvarebranchen hidtil vil 100.000 leverandører til den amerikanske detailkæde Walmart nu blive pålagt at bevise deres grønne bedrifter. Det oplyser Walmart i en meddelelse.

Målet med Walmarts nye krav om bæredygtighedsmærkning af samtlige leverandører er, at man i koncernens butikker skal blive i stand til at vise kunderne præcist, hvor grønt og bæredygtig et produkt er. Ifølge Walmarts adm. direktør, Mike Duke, vil det gøre kædens leverandørkæde »mere gennemskuelig«.

Som verdens største aktør inden for detailhandel er Walmarts indflydelse på blandt andet fødevareleverandører ganske stor. Walmart forsøger da heller ikke at skjule, at de vil lægge pres på leverandører, der viser sig at have problemer med at bevise deres bæredygtighed.

Walmark bekræfter også, at leverandører, der nægter at oplyse den nødvendige data om deres grønne indsats, vil blive fravalgt til fordel for andre.

Blandt andet de danske virksomheder Arla Foods og A. P. Møller - Mærsk er leverandører til Walmart, og de vil derfor blive blandt de selskaber, der skal bevise deres grønne profil.

Bæredygtighedskravene vil omfatte fire områder: Energi og klima, materieludnyttelse, påvirkning af naturressourcer og HR.

De nye bæredygtighedskrav skal sandsynligvis hjælpe til at pynte på Walmarts eget image. Walmart selv har nemlig ikke det bedste ry, når det kommer til det grønne områder. Den schweiziske vagthunds-organisation REPRISK udnævnet i juli 2008 Walmart til at være verdens mindst samvittighedsfulde selskab. REPRIS beskyldte blandt andet Walmart for at bryde de internationale konventioner om menneskerettigheder og landbrugsstandarder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen