Berlingske Business

VWs undersøgelse af dieselgate har to ingeniører i kikkerten

Merkel nedtoner VW-skandale med softwaresnyd FRANCE-GERMANY-AUTO
Foto:

Søgelyset er nu rettet mod to ingeniører i den skandaleramte tyske bilproducent Volkswagens interne undersøgelse af, hvem der havde ansvaret for, at selskabet snød amerikanske myndigheders test af selskabets dieselbiler.

Det oplyser kilder tæt på undersøgelsen, skriver the Wall Street Journal.

Det er Ulrich Hackenberg, der er Audis chefingeniør, og Wolfgang Hatz, der blandt andet har udviklet Prosches Le Mans-vindende motor, som er blevet fanget foran bilgigantens projektørlys. Begge er at finde blandt en række medarbejdere, der allerede er blevet suspenderet som følge af Volkswagens undersøgelse.

FRANCE GERMANY BUSINESS VOLKSWAGEN POWER STRUGGLE

Ulrich Hackenberg og Wolfgang Hatz, der ifølge the Wall Street Journal anses for at være blandt Tysklands bedste industri-ingeniører, fik tildelt ansvaret for udviklingsenheden hos Volkswagen kort tid efter, at Martin Winterkorn blev udnævnt til administrerende direktør i 2007. Martin Winterkorn er i mellemtiden blev afskediget som følge af skandalen.

01BUSUSA-VOLKSWAGENRESEARCH.jpg

De to ingeniører skulle angiveligt have installeret software i Volkswagens dieselbiler, som var designet til at snyde myndighedernes test af, hvor meget NOx bilerne udledte.

The Wall Street Journal har ikke kunnet få en kommentar fra Ulrich Hackenberg, Wolfgang Hatz eller Martin Winterkorn.

GERMANY-ECONOMY-AUTO-INDICATOR

Volkswagen-aktien falder mandag eftermiddag med 0,1 pct. til 101,95 euro.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen