Berlingske Business

VW vil skifte på ledende poster for at bane vejen for ny CEO

CHINA VOLKSWAGEN NEW SUV RELEASE
Herbert Diess har kurs mod at blive den nye topchef i Volkswagen. Foto:

Den tyske bilproducent Volkswagen, VW, vil lave udskiftning på ledende poster som led i en bred aftale, der skal ende med strukturelle reformer, og ikke mindst at Herbert Diess bliver den nye administrerende direktør i den tyske bilproducent.

Tirsdag kom det frem, at flere kilder tæt på sagen, ifølge Reuters sagde, at VWs bestyrelse, skal tage en beslutning om at skifte top-chefen, Mattias Mueller, ud med den nuværende brandingchef Herbert Diess.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters med reference til kilder tæt på sagen.

Den mulige udskiftning kommer, da VW stadigvæk lider under emissionsskandalen, hvor det kom frem, at den tyske bilproducent snød med softwaren i bilerne.

Herbert Diess skal ifølge Reuters præsentere sine ledelsesplaner for bestyrelsen på fredag. Nyhedsbureauet skriver, at det har informationerne fra kilder tæt på sagen.

For at være sikker på at Herbert Diess får opbakning, vil VWs bestyrelse blandt andet forsøge at udskifte HR-chefen Karlheinz Blessing med Gunnar Kilian, der arbejder direkte under bestyrelsesmedlem Bernd Osterloh, lyder det fra fire kilder tæt på sagen, som Reuters har talt med, efter at tyske Der Spiegel skrev om udskiftningen mellem Blessing og Kilian.

Gunnar Kilian har angiveligt allerede talt med bestyrelsesmedlem Wolfgang Porsche, der eftersigende ikke har modsat sig planen. Porsche er med i gruppen, der har størstedelen af stemmerne i VW.

»At udskifte Blessing med Kilian vil blive et del af en bredere udskiftning, der kan have effekt på flere ledende medarbejdere,« skriver Reuters med reference til en anonym kilde.

Spiegel skrev også, at VW planlægger at splitte forretningen i fire divisioner, hvor Porsche, Bentley, Bugatti og Lamborghini skal indgå i divisionen "super premium", og bilmærker som VW, Skoda og Seat bliver omfattet af en anden division. Der skal også være en "premium" gruppe og en division for erhvervskøretøjer og lastvogne.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen