Berlingske Business

VW tvinges til at tilbagekalde millioner af biler

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES
Foreløbigt har Volkswagen sat 6,5 mia. euro, svarende til knap 50 mia. kr, til side til kompensation, men har allerede sagt, at det ikke er nok. Foto:

Volkswagen tilbagekalder 8,5 millioner dieselbiler i kølvandet på skandalen om snyde-software.

Med armen vredet rundt på ryggen af de tyske myndigheder vil tyske Volkswagen tilbagekalde millioner af biler. Ikke færre end 8,5 millioner folkevogne rundt om i EU vil fra januar sætte kursen mod  VW-værkstederne for at få justeret de ulovligt fiksede dielselmotorer.

Den historisk omfattende tilbagekaldelse kom sent torsdag, efter at det tyske bilsyn, KBA, tidligere på dagen havde krævet obligatorisk tilbagekaldelse af 2,4 millioner VW-modeller på tyske plader.

GERMANY-AUTOMOBILE-ECONOMY-VOLKSWAGEN-FILES

Det tyske krav udløste derefter en tilsvarende aktion på EU-niveau. Det obligatoriske værkstedsbesøg omfatter en tredjedel af alle de biler, VW har leveret i EU siden 2009, og er den mest omfattende aktion siden de nuværende regler blev indført for snart 20 år siden.

»KBAs beslutning giver mulighed for en fælles og koordineret aktion i alle EU-lande. Sådan en ensartet procedure er i den europæiske ånd og i kundernes interesse,« lød det fra den nye VW-topchef Matthias Müller i et skriftlig svar til den tyske transportminister Alexander Dobrint.

09BUSPix-Michael-Horn.jpg

Med tvungen reparation af 8,5 millioner biler vil VW ikke kunne nå af få alle biler gennem værkstedsbesøget i løbet af 2016. Summen af det belastende imagetab, de truende amerikanske bøder for at have manipuleret med NOX-udledningen og nu de omfattende værkstedsregninger ramte nok engang VW-aktionærerne hårdt, idet aktien torsdag faldt yderligere  4,6 procent, da nyheden blev offentliggjort. Dieselkrisen har til nu barberet astronomiske 21 milliarder euro af Volkswagens markedsværdi.

Volkswagen har fået til midt i november til at orienterere de tyske myndigheder om, hvordan man vil sikre sig, at koncernens dieselmotorer lever op til forureningskravene, og den tyske transportminister Dobrint varsler, at KBA, det tyske biltilsyn, vil teste en række biler for at sikre sig, at VW lever op til kravene.

Den omfattende tilbagekaldelse vækker opsigt blandt eksperter.

Mer

»Det er usædvanligt at beordre en obligatorisk tilbagekaldelse, og det viser, at KBA har tabt tålmodigheden med VWs langsomme reaktion på, hvad der skal til for at reparere motorerne. Det har været utilfredsstillende for kunderne,« siger Arndt Ellinghorst, analytiker hos investeringsbanken Evercore ISI, til nyhedsbureauet Bloomberg.

Samme sang høres fra professor Stefan Bratzel, der er ekspert i automobilbranchen.

»KBA er under pres for at vise over for offentligheden, at man har styr på situationen og sidder i førersædet. Tilbagekaldelser for at udbedre væsentlige sikkerhedsforhold er næsten altid frivillige under opsyn af KBA, så det viser det politiske pres, at man gør denne tilbagekaldelse obligatorisk i en situation, hvor bilerne sikkerhedsmæssigt kører forsvarligt, « siger Stefan Bratzel til Bloomberg.

Merkel nedtoner VW-skandale med softwaresnyd FRANCE-GERMANY-AUTO

Mens de tyske myndigheder tog hårdt fat på nationalklenodiet, stod VW-chefen Matthias Müller over for 400 medlemmer af koncernens øverste ledelseslag på et møde i Leipzig. På mødet understregede Müller, at der er behov for store ændringer i VW.

»Jeg har ikke meget til overs for revolutioner, og Volkwagen-gruppen har heller ikke brug for en. Hvad vi har brug for, er mod til at reagere konsekvent, altså viljen til ændringer,« lød det fra Matthias Müller.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen