Berlingske Business

VW-skandale: 100 milliarder kr. stor erstatning nærmer sig

Billede
Afsløringen af systematisk snyd på amerikanske test af udstødningsgasser bragte Volkswagen ind i et større stormvejr i efteråret 2015, og skandalen kan snart kulminere med tilbagekøb af en halv million biler, erstatning til ejere og yderligere milliarder til miljøkrav, skriver den britiske avis. Foto:

En lidt mere end 15 milliarder dollar - eller 100 milliarder kr. - stor erstatning kan snart blive realitet for den skandaleramte tyske autogigant Volkswagen, efter at en amerikansk dommer gav en indledende godkendelse af erstatningskravet.

Det skriver The Guardian.

Afsløringen af systematisk snyd på amerikanske test af udstødningsgasser bragte Volkswagen ind i et større stormvejr i efteråret 2015, og skandalen kan snart kulminere med tilbagekøb af en halv million biler, erstatning til ejere og yderligere milliarder til miljøkrav, skriver den britiske avis.

»Det er en meget fair og rimelig kendelse, og den lader Volkswagen indlede et nyt kapitel og begynde at rette op på tingene i USA og genetablere kundernes tillid,« siger Volkswagens advokat Robert Giuffra til The Guardian.

Dommerens kendelse gør det desuden muligt for Volkswagen-ejere at anvende en hjemmeside til at tjekke, hvor meget de kan kræve i erstatning, eller potentielt vælge at starte deres eget personlige søgsmål mod Volkswagen. Den overordnede sag er dog ikke slut for Volkswagen, som stadig står til flere milliardbøder og straffe, skriver The Guardian.

FILE USA VOLKSWAGEN EMISSION SCANDAL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen