Berlingske Business

VW overhaler Toyota som den største i verden

VW
Flere tusind spritnye VW-biler er klar til at rulle ud. Her fra en VW-fabrik i Brasilien. Foto:

Bilproducenter har ikke ligefrem fremragende vækstkurver, men bedre salg i Europa har nu resulteret i et magtskifte på toppen af bilindustrien.

Volkswagen har planlagt, at den store, tyske bilproducent skal være den største bilproducent i verden om tre år. Men nogen har regnet forkert, for VW har nu overtaget tronen fra Toyota tre år før planlagt.

Toyota Motor Corp., som indtil i år var det største bilfirma i verden, solgte 5,02 millioner køretøjer i de første seks måneder af 2015, og det er altså ikke længere nok til at beholde tronen som den største bilproducent i verden.

I Tyskland og resten af Vesteuropa steg salget med mere end seks procent for Volkswagen, og det var blandt andet salget af VW Passat og Porsche Macan, der trak bilsalget op for VW i Europa.

Skiftet på toppen af bilbranchen skyldes imidlertid ikke kæmpestore stigninger i Volkswagens salg. Det skyldes, at Toyotas salg er faldet lidt mere end Volkswagens i samme periode. Volkswagens leverancer af spritnye biler fra fabrikkerne faldt med 0,5 procent. Toyota faldt med 1,5 procent i de første seks måneder af året og må - i hvert fald for denne omgang - sige farvel til førertrøjen i bilindustrien.

Volkswagen har draget fordel af, at det europæiske marked har haft en lille opblomstring, og det har gjort slaget ved det noget dårligere salg på det kinesiske marked knap så slemt for Volkswagen. Kina er dog stadig Volkswagens største marked.

General Motors Co. er den tredjestørste producent i verden, og deres udvikling var også dårligere end Volkswagens. Deres salg faldt 1,2 procent for året indtil nu til 4,86 millioner solgte biler.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen